19/12/2024 |
Microòperes d’avui és una proposta innovadora que uneix tres institucions culturals clau de Barcelona: el CCCB, el MACBA i el Liceu. Aquest projecte interdisciplinari reuneix artistes de diversos camps per oferir una nova mirada a l’òpera tradicional, repensant-la des d’una perspectiva contemporània i inclusiva.
A partir de la inquietud compartida sobre la crisi climàtica, les comunicacions interespècies i l’acústica de la natura, el programa proposa un itinerari pel barri del Raval. Un passeig per l’òpera entesa com a instrument generador de reflexions imprescindibles per a la vida, amb bellesa, contrastos, genialitat i emocions.
Amb un enfocament especialment pensat per a potenciar joves artistes de disciplines visuals, escèniques i literàries, el projecte reflexiona sobre els límits del gènere explorant la relació entre música, noves tecnologies i noves dramatúrgies. Cada institució presenta una microòpera de 20 minuts de nova creació encarregada a un equip artístic diferent, i les tres peces resultants es podran veure de manera consecutiva el cap de setmana del 8 i 9 de febrer: el primer acte, El cel no es guardarà el secret, tindrà lloc al Teatre CCCB; el seguirà Aura, a la Capella del Convent dels Àngels del MACBA, i culminarà amb Desheretaràs la terra, a la Sala Foyer del Liceu. Les entrades es poden comprar a les webs del CCCB, el MACBA i el Gran Teatre del Liceu. Cada tiquet permet veure l’obra completa en la sessió escollida.
Primer acte: El cel no es guardarà el secret
Teatre CCCB
Aquesta peça, que combina elements d’òpera, instal·lació i experimentació escènica, reflexiona sobre la història de les coses belles i la relació entre art i natura a través d’un diàleg de dues veus anònimes que recorren etapes vitals diferents. Amb un format que qüestiona les convencions de l’òpera, l’obra es presenta com un testimoni de la complexitat de l’art en el seu intent de capturar la bellesa del món natural, plantejant alhora si aquest esforç és revelador o inútil.
En un viatge temporal i escènic, musical i lumínic, El cel no es guardarà el secret proposa un diàleg de veus que muten, que travessen els estadis de la vida (de la infantesa a la vellesa), els de les relacions (de l’amor a l’amistat) i els del vincle amb el món (de l’escepticisme a la fusió).
Llibretista: Pol Guasch
Compositora: Clara Aguilar
Artista: Silvia Delagneau
Segon acte: Aura
Capella del Convent dels Àngels del MACBA
Situada al segle XIII, la protagonista d’Aura fuig d’un món devastat per les guerres de les croades del papa Inocenci III i es refugia en un bosc del Llenguadoc. Des de l’exili, Aura conversa amb l’Àngel de les Aigües des de la condició de refugiada. L’aigua, en diverses formes de manifestació, es revela com a “porta i mirall”, com a esperança i “gràcia del pensament”.
Inspirada en les visions de místiques com Hildegarda de Bingen, així com en les formes de representació de l’art romànic (hieratisme, trencament de la dimensió espai-temps…), Aura és una invocació de cants melismàtics i ressonàncies digitals, poblada d’éssers aquàtics i veus del més enllà. Personatges incorporis i plasmàtics, possibles criatures d’un futur interespècie.
Aura es constitueix, així, no només com un cant a la natura sinó com a espai de pau i refugi, d’imaginació, vida i pensament, amb l’aigua com a element central, i en un cant contra les devastacions de la guerra.
Llibretista: Gabriel Ventura
Compositora: Marina Herlop
Artista: Rosa Tharrats
Directors d’escena: Gabriel Ventura, Rosa Tharrats
Tercer acte: Desheretaràs la terra
Sala Foyer del Liceu
Desheretaràs la terra és una obra que vol evocar la nostra relació amb la natura, subratllant com, amb el pas del temps, aquesta font de vida es degrada fins a perdre la seva capacitat de sostenir-nos, de ser fèrtil. Al mateix temps, ofereix una reflexió profunda sobre la nostra responsabilitat col·lectiva en aquest procés de transformació i destrucció, convidant-nos a repensar el vincle amb el món natural que ens envolta.
L'escenografia és una proposta metafòrica i suggestiva que amplifica el discurs de l'obra. Al centre hi trobem un terra orgànic, amb textures imperfectes, que esdevé una poderosa metàfora visual de la fragilitat i l’esgotament del planeta. Aquesta superfície, gairebé com una pell viva que cobreix l’escenari, il·lustra la degradació progressiva del nostre entorn.
Acompanyant aquest terra pictòric, uns grans teixits aporten dinamisme i transformació.
Desheretaràs la terra és un treball que apel·la no només als sentits, sinó també a la consciència, convertint l’escenografia en una veu activa que ens interpel·la i ens convida a reflexionar sobre el nostre paper en aquest procés de canvi.
Llibretista: Míriam Cano
Compositor: Fabià Santcovsky
Artista plàstic/disseny d’espai: Carlos Bunga
Director d’escena: Carla Tovias
Catclàssics