7/11/2024 |
El contratenor Philippe Jaroussky connectarà Viena i París en un recital de ‘lieder’ al Palau de la Música Catalana amb el pianista Jérôme Ducros. El concert forma part de la gira de presentació del disc ‘Schubert lieder’, enregistrat amb Ducros.
El proper dilluns, 11 de novembre el contratenor francès Philippe Jaroussky, artista molt estimat pel públic del Palau de la Música Catalana, torna a la sala modernista per oferir una nova mostra del seu art, en aquesta ocasió acompanyat al piano per Jérôme Ducros. Amb el títol Viena-París, el concert proposa una connexió que abraça l’eix musical entre les dues ciutats i inclou una selecció de cançons de Franz Schubert que formen part del seu darrer treball, Schubert lieder (Erato), enregistrat amb Ducros i publicat aquest mateix mes de novembre. El programa es completarà amb obres de Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Gabriel Fauré, Cécile Chaminade, Reynaldo Hahn i Claude Debussy. Un concert, corresponent al cicle Palau Grans Veus, que mostrarà tant l’amplitud del seu repertori com l’interès per la seva tessitura de compositors de totes les èpoques i que forma part de la gira espanyola de presentació del disc del cantant. Philippe Jaroussky, músic d’una gran intel·ligència i intuïció musical, és reconegut per la seva capacitat tècnica, que li ha permès afrontar la coloratura més enrevessada, i per la seva capacitat de commoure amb un fil de veu.
“A la darreria del segle XVIII va arribar a Viena, des del nord d’Alemanya, una nova mena de cançons que presentaven dues particularitats: es cantaven en alemany i el poema n’esdevenia el centre, en el sentit que havia de ser intel·ligible en ser cantat”, explica la divulgadora musical especialitzada en lied Sílvia Pujalte al programa de mà del concert, i afegeix: “Compositors com Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven van acostar-se al lied amb diferents perspectives, sempre des del seu context clàssic. Fins que uns anys més tard, un noi vienès de disset anys, Franz Schubert, va revolucionar el gènere iniciant el camí del lied romàntic”. Unes quantes dècades més tard, la idea de cançó al servei del poema es va fer un lloc a la capital francesa creant un eix musical entre Viena i París que articula el programa del concert.
La sessió començarà amb Das Leben ist ein Traum, Hob. XXVI:21 de Haydn, una obra de caràcter seriós amb una línia vocal àmplia i un acompanyament relativament complex. La seguiran les cançons de Mozart Abendempfindung, KV 523, de caire teatral, i An Chloé, KV 524, que mostra el vessant més profund del compositor; i Adelaide, op. 46 de Beethoven, escrita el 1796, el primer èxit del compositor recent arribat a Viena. Tancarà la primera part del concert el Klavierstück núm. 2, D. 946, per a piano sol, i sis lieder de Schubert presents també al disc.
La segona part, d’aires parisencs, començarà amb Cinc mélodies “de Venise”, op. 58 de Fauré, una història d’amor que parteix de cinc poemes de Paul Verlaine. Les seguirà “Automne”, Étude de concert núm. 2, op. 35 per a piano sol, i les cançons de Reynaldo Hahn: À Chloris, Offrande, Fêtes galantes i D’une prison, amb poemes de Verlaine. Tancarà el concert Fêtes galantes II de Debussy, també amb poemes de Verlaine.
Catclàssics