5/11/2024 |
El X Festival Internacional d’orgue de Poblet es tanca amb una proposta que barreja el Barroc, el Romanticisme, el segle XX i la improvisació sota el títol de “Idil·li i Infern”
L’organista alemany Martin Sturm proposa acabar la X edició del Festival Internacional d’orgue de Poblet amb un dels programes més impactants que s’han escoltat des que es va estrenar l’orgue Metzler de la basílica de Santa Maria. El títol escollit per l’intèrpret és “Idil·li i infern”, i en la selecció musical es donen la mà mestres del segle XVII com Kerll i Cabanilles; Johann Sebastian Bach; el romanticisme de Schubert i el segle XX de Max Reger. Entre les seves obres, Sturm improvisarà a l’orgue buscant els límits de la sonoritat d’aquest orgue únic i del solemne edifici que l’embolcalla.
L’organista destaca que aquesta selecció “es mou entre els segles, entre contrastos extrems i entre la música escrita i la improvisació lliure”. La Batalla barroca de Cabanilles i Kerll dona pas a la fantasia Inferno de Reger, significativament “escrita a redòs de la Primera Guerra Mundial”. Acte seguit, la Passacaglia de Bach, “una obra que aprofita com cap altra l'espectre sonor de l'orgue barroc”, segons Sturm, es trobarà amb un dels Moments musicals de Schubert, originalment escrit per a piano i que, en paraules del música, “sembla provenir d'un món més enllà”. Aquestes obres s’aniran alternant amb improvisacions que “s'aventuren pel món de la natura i en les zones frontereres del so de l’orgue”. El concert acabarà amb el que Martin Sturm defineix com “una gran improvisació simfònica com a homenatge al gran compositor i improvisador d'orgues Anton Bruckner, que aquest any celebra el seu 200 aniversari”.
Amb aquest concert, es tanca la desena edició del Festival Internacional d’orgue de Poblet, un certamen que s’ha consolidat ja com a referència per la seva programació de qualitat, que cada any porta a Catalunya organistes de talla internacional que habitualment no ofereixen concerts a casa nostra. En aquesta ocasió, han participat en el certamen Leonardo Carrieri i Louis-Noël Bestion de Camboulas, que junt amb Sturm s’afegeixen a una nodrida llista d’una trentena d’intèrprets que han passat per Poblet des que es va inaugurar l’orgue Metzler, en què s’inclouen noms com Olivier Latry, Olivier Vernet, Jan Willem Jansen, Ben van Oosten, Juan de la Rubia, Yves Rechsteiner, Agnes Luchterhandt, Matteo Imbruno, Giulia Ricci, Hanne Kuhlmann,, Hatsumi Miura i Claudio Astronio.
Les entrades per a aquest concert es poden obtenir a la web del monestir de Poblet, https://www.poblet.cat/
Un orgue únic en un entorn únic
L’orgue Metzler de Poblet està especialment pensat per interpretar-hi la música que es va crear durant el Barroc a Alemanya i a França, però les seves possibilitats van molt més enllà. Es tracta d’un versàtil instrument interregional, concebut com una síntesi equilibrada dels més importants elements dels orgues barrocs europeus, i que a més pot acollir sense problemes repertoris del Romanticisme i fins i tot contemporanis.
El seu so, per tant, és únic i especial a la Península, com també ho és l’entorn en què es troba: un monestir cistercenc del segle XII, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 1991 i que encara està plenament actiu gràcies a la comunitat monàstica que hi habita. L’assistència als concerts del Festival Internacional d’Orgue, per tant, es pot completar amb una atractiva oferta cultural fent la visita al conjunt monumental; i també aprofitant l’oferta gastronòmica i l’allotjament que s’ofereix en el recinte.
Catclàssics