30/10/2024 |
El proper dilluns, 4 de novembre el director valencià Gustavo Gimeno tornarà al Palau de la Música Catalana amb l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, de la qual és el director titular, en un concert que convida a gaudir i acostar-se d’una manera diferent a la música simfònica del segle XX. El programa inclourà tres obres magnífiques i poc programades: el Concert per a piano, en Fa major de George Gershwin, amb del pianista Denis Kozhukhin, que debutarà al Palau en aquest concert, i els poemes simfònics Feste romane i Pini di Roma d’Ottorino Respighi, dues parts d’un tríptic simfònic que fa un recorregut per diversos indrets de la capital italiana.
El concert, corresponent al cicle Palau 100, forma part de l’última gira de Gimeno al capdavant de la formació luxemburguesa abans d’assumir la direcció musical del Teatro Real de Madrid la temporada 2025-26. La darrera visita de Gustavo Gimeno i la Filharmònica de Luxemburg al Palau va ser el maig del 2022, en un concert amb la col·laboració de l’Orfeó Català per interpretar la Messa di Gloria de Puccini, obra amb què van dur a terme tot seguit una gira internacional (la primera de l’Orfeó Català després de la pandèmia) al Théâtre des Champs Élysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg; d’aquest darrer concert es realitzà un enregistrament en directe.
La sessió començarà amb el Concert per a piano de Gershwin. L’obra va ser escrita “a redós de l’èxit de la Rhapsody in blue, i aborda la composició d’una manera molt diferent: aquest cop serà ell mateix qui en faci l’orquestració, al contrari del que havia succeït en l’obra esmentada, en què va delegar l’escriptura orquestral en un col·laborador. Trobem, doncs, una partitura molt més purament gershwiniana”, explica el musicòleg i periodista Pep Gorgori al programa de mà del concert. Estructurat en tres moviments que beuen del jazz i el xarleston, el blues i el ragtime, “el virtuosisme que s’exigeix al pianista, unit a un enorme sentit del ritme, es fa palès pocs minuts després de l’inici”, assenyala Gorgori.
El concert seguirà amb la vistositat i alegria de les Feste romane i els Pini de Roma de Respighi. El compositor italià, que va exercir de professor de composició al Conservatori de Santa Cecilia, “va voler retratar la capital italiana en diferents moments del dia i celebrar al mateix temps alguns dels seus senyals d’identitat més evocadors. És així com, en el primer terç del segle XX, emprèn un tríptic que dedica a les fonts, els pins i les festes romanes. Alumne de Rimski-Kórsakov, l’italià manifesta des dels inicis una estima indestructible per l’orquestració opulenta i rica que ha heretat dels seus ancestres, tant russos com europeus”, explica Pep Gorgori.“Tant els Pini com les Feste són, en bona part, el resultat de l’èxit obtingut una dècada abans amb les Fontane di Roma”, la primera part de la Trilogia Romana.
“La joia de sentir aquestes tres peces justifica, per si mateixa, la configuració d’aquesta proposta. Ara bé, la invitació de la Filharmònica de Luxemburg no es queda aquí i ens permet abocar-nos d’una manera diferent a aquesta fascinant finestra que és la música del segle XX. En un moment en què floreixen les avantguardes més rupturistes, encapçalades per la Segona Escola de Viena (Schönberg, Berg, etc.), Gershwin i Respighi emprenen cadascun el seu viatge personal cap a l’experimentació i els nous llenguatges, però evitant un trencament dràstic amb la tradició que els precedeix. Un exercici d’equilibrisme que estimula una reflexió sobre allò que considerem antic, el que considerem nou i el que considerem revolucionari”, opina Gorgori.
Catclàssics