11/3/2024 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/les-constel-lacions-que-mes-brillen-373745
L’OBC estrena la nova obra de la compositora Raquel García-Tomás juntament amb repertori de Ravel i Montsalvatge a L’Auditori.
Raquel García-Tomás em confessa que de vegades s’inspira en les grafies, com números i lletres, per escriure les seves composicions: és lògic que en el moment en què va veure la il·lustració Las constelaciones que más brillan de Pere Ginard, recollida al seu llibre Libro de maravillas, li volgués posar música. Així doncs, l’encàrrec per part de L’Auditori era l’oportunitat ideal per fer l’obra homònima a la il·lustració, una composició d’entre vuit i deu minuts que estrenarà l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) el divendres 15 de març a les 19:00 h a la Sala Pau Casals. Sota la batuta de Ludovic Morlot, el concert es repetirà el dissabte 16 de març a la mateixa hora i diumenge 17 a les 11:00 h. Després d’aquests concerts a casa, l’orquestra marxarà de gira per primer cop des que va començar la pandèmia de la COVID-19, portant el mateix programa a les prestigioses sales de concert Elbphilarmonie d’Hamburg i Konserthuset d’Estocolm.
La compositora, que té una carrera prolífica i ha guanyat diversos guardons, com el premi Castafiore de Núvol 2023, m’explica que la seva nova peça “és una exploració poètica que crea una sensació molt subjectiva d’estar observant les estrelles”. A través de sonoritats contrastades, com els freqüents greus per donar sensació d’immensitat i els aguts que representen les constel·lacions, la partitura “va transformant-se molt lentament cap a una mena d’explosió general i brillantor”. Raquel García-Tomás compon sovint a través de cèl·lules de motius que mai són iguals a l’anterior, però que es van repetint amb petits canvis, una forma que recorda a com les constel·lacions que se semblen les unes a les altres, però en realitat són diferents, i que també queda palesa en la il·lustració de Ginard.
El programa es completarà amb obres de Ravel i Montsalvatge, als quals la compositora sempre ha admirat i, tal com m’explica, s’hi ha emmirallat a l’hora d’escriure les seves composicions. L’OBC, doncs, interpretarà del català Xavier Montsalvatge l’arranjament orquestral de Cinco canciones negras de l’any 1949, cançons inspirades al voltant de la poesia i la sonoritat antillanes, i que van donar projecció internacional al compositor. De Maurice Ravel, però, tocaran tres obres: Shéhérazade per a veu i orquestra amb la mezzosoprano Fleur Barron com a solista, l’arranjament orquestral de 1910 de la Pavane pour une inante défunte i, finalment, la Suite n. 2 de Daphnis et Chloé. “És un dels meus compositors preferits, sempre recupero les seves obres i descobreixo noves coses”, conclou García-Tomás.
Així doncs, la compositora creu que “és una oportunitat d’escoltar un programa de concert molt sòlid i amb coherència”. Jo afegeixo que també és una oportunitat per escoltar una obra de nova creació d’aquesta compositora, que s’ha fet des de fa temps un lloc en el panorama de composició del país, i recolzar d’aquesta manera que es continuï donant pes als nous creadors en música clàssica. A més de l’estrena de Las constelaciones que más brillan, García-Tomàs té previstes dues més per a aquesta temporada: el quartet de corda à plein, comissionat pel Palau de la Música Catalana i el Quartet Quiroga, i Tres elegies per a baríton i orquestra, coescrita amb Joan Magrané i Octavi Rumbau per encàrrec de L’Auditori. I, per si no fos poc, també s’acaba d’estrenar a la plataforma CaixaForum+ el documental Je suis un ange, que ressegueix el procés de creació de la seva òpera Alexina B., estrenada el març del 2023.
Podeu adquirir les vostres entrades pel concert aquí.
Neila Franch
Núvol