12/1/2024 |
El Palau de la Música Catalana ret homenatge a Victoria de los Ángeles en el centenari del seu naixement amb un concert que rememora el seu debut com a cantant a la sala modernista. El concert, que tindrà lloc el 16 de gener, és un reconeixement a la cançó catalana i s’hi podran escoltar obres de Mompou, Granados i Toldrà, entre d’altres.
El pròxim dimarts 16 de gener (Sala de Concerts, 20 h), el Palau de la Música Catalana acollirà un dels actes principals del centenari del naixement de la soprano barcelonina Victoria de los Ángeles. Serà un concert d’homenatge que rememorarà el debut oficial de la cantant que va tenir lloc al mateix Palau el 19 de maig de 1944. En aquell moment la soprano tenia només vint-i-un anys i va cantar acompanyada pel Quartet Ibèric i el pianista Pere Vallribera, en un concert que li va valdre un reconeixement unànime i que va suposar l’inici de la seva carrera internacional. La setmana vinent, les veus de les sopranos Montserrat Seró i Mercedes Gancedo i del baríton Carles Pachón, acompanyats per l’Orquestra Simfònica Victoria de los Ángeles (OSVA), sota la direcció de Pedro Pardo, recordaran, entre d’altres, algunes de les obres que la soprano va interpretar en aquell moment, amb un programa que és un reconeixement a la cançó catalana, gènere del qual Victoria de los Ángeles sempre va ser una ambaixadora incondicional. Aquest concert és una coproducció de la Fundació Orfeó Català – Palau de la Música i la Fundació Victoria de los Ángeles i té el suport del departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Aquest concert estarà de gira per Catalunya enguany. De fet, s’estrena avui a l’Atlàntida de Vic i demà estarà al Celler de Vila-seca. Ja de cara a la tardor vinent, anirà al Teatre Auditori de Sant Cugat del Vallès (26 d’octubre) i al Kursaal de Manresa (27 d’octubre)
El concert començarà amb “Quejas o la Maja y el ruiseñor”, d’Enric Granados i seguirà amb una de les obres més emblemàtiques del repertori, el cicle de cançons “El combat del somni” de Frederic Mompou. I és que, en el concert de 1944, la soprano va oferir l’estrena pública de la cançó “Damunt de tu només les flors”, composta per Mompou, i que més tard formaria part d’aquest cicle. El programa continuarà amb dues cançons d’Eduard Toldrà com són “Maig” i “A l’ombra del lledoner” a les que seguirà una selecció de cançon populars catalanes arranjades per Manuel García Morante. El programa finalitzarà amb “Tríptic de Mossèn Cinto”, de Joaquín Rodrigo, i “Cinco canciones negras” de Xavier Montsalvatge.
Part d’aquest repertori va conformar part del programa del debut de la soprano, el 1944. Les cròniques de l’època ens deixen relat d’ovacions inacabables per part del públic, part del qual, en acabar el concert, va acompanyar la cantant a casa seva, al modest pis de l’edifici central de la Universitat de Barcelona (del qual el seu pare, Bernardo López, n’era el bidell), que es va omplir de flors.
Com recull el crític musical Jaume Radigales al programa de mà del concert, en referència a l’esmentat concert i debut de la cantant, des de les pàgines del «Diario de Barcelona», el crític Antoni Marqués destacava que la veu de la soprano era excepcional i "ni netamente lírica ni netamente dramática. Es una voz media -si cabe el calificativo- que en algunos sonidos o en algunos apoyos (según las directrices de la frase) adquiere calidades de mezzo soprano y hasta de contralto (...). En resumen, es para nosotros, una bella voz central, cuya manifiesta belleza y aterciopelado sonido no constituyen lo más importante de su arte". Perquè, segons el crític, el més important en la jove soprano era la musicalitat, la "innata comprensión de la música" que va manifestar Victoria de los Ángeles en el seu recital.
Aquest serà el primer concert que el Palau de la Música Catalana acollirà en el marc de la celebració del centenari del naixement de l’artista. A aquest, en seguiran dos més durant el mes de febrer: el dia 19, amb la soprano Ermonela Jaho, acompanyada de la Franz Schubert Filharmonia, i el 22, amb la soprano Katharina Konradi, acompanyada al piano per Ammiel Buschakevitz.
Catclàssics