6/8/2023 |
Èxit de públic de la vuitena edició del cicle de música ‘La Pedra Parla’, que s’ha clos avui amb les ‘Completes solemnes a Maria’ de Joan Cererols i Tomás Luis de Victoria. Als tres concerts del cap de setmana, els dos d’ahir i el d’avui, s’han pràcticament exhaurit les entrades
La vuitena edició del cicle exclusiu ‘La Pedra Parla’ s’ha clos avui amb un gran èxit de participació. El festival, que ha tingut lloc aquest el cap de setmana al Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona, ha acollit tres actuacions (dues ahir) i una avui. El concert final s’ha celebrat avui a migdia, amb un dels compositors barrocs catalans més importants, Joan Cererols, originari de Martorell, i Tomás Luis de Victoria, i les seves obres agrupades sota les ‘Completes solemnes a Maria’, que el Cor Cererols, sota la direcció de l’organista Marc Díaz, han interpretat a l’església del Monestir de Santa Maria de Vallbona.
Tant en el concert d’avui, com en els dos d’ahir, les entrades s’han pràcticament exhaurit, el que demostra l’interès del públic en la iniciativa. L’arrencada del festival es va fer ahir al claustre amb una peça de la jove compositora Helena Cánovas, encarregada pel mateix festival. Cánovas ha fet una obra expressament per ‘La Pedra Parla’ sota el títol d’‘Obres de joventut per a Quartet de corda amb oboè’, juntament amb altres obres de Mozart i Britten, aquestes han estat interpretades per Ernest Martínez (violí), Maite Abasolo (viola), Daniel Claret (violoncel) i Jesús Montalvo (oboè), una formació creada expressament per aquest concert. Abans del concert, hi ha hagut una trobada-entrevista entre Helena Cánovas i Jordi Domènech, director musical del cicle, on l’autora ha compartit els secrets del procés de creació de l’obra.
Igualment, ahir al vespre, el mateix claustre va acollir les ‘Sonates per a viola da gamba i orgue’ de Bach, interpretades per Lixsánia Fernández (viola da gamba) i Juan de la Rubia (orgue).
El cicle musical, que enguany arriba a la 8a edició, està organitzat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura i la comunitat del monestir amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vallbona de les Monges i està pensat perquè pugui conviure amb el silenci de la comunitat religiosa femenina que l’habita. La iniciativa vol potenciar l’activitat cultural del territori en espais singulars com són els monuments. Es tracta d’una proposta artística que valora el tresor més desconegut i sorprenent de la Ruta del Cister, el Monestir de Santa Maria de Vallbona, fundat el segle XII i considerat una de les joies del gòtic religiós català.
Pel cicle, han passat orquestres com ara Vespres d’Arnadí, agrupacions com el Cor Infantil dels Amics de la Unió, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i l’Ensemble O vos Omnes; grups de cambra com ara Alart Quartet, Quartet Teixidor i La Galanía; i solistes com ara Enrike Solinís, Alba Ventura, Lina Tur, Josep Colom i Albert Guinovart; els cantants Raquel Andueza, Maria Hinojosa, Mireia Pintó, Airam Hernández, Marta Mathéu o les actrius Anna Moliner i Mercè Pons, entre d’altres.
El Monestir de Santa Maria de Vallbona, escollit l’any 2018 com el Monument Favorit dels Catalans, és una de les joies del gòtic religiós català. El cicle ‘La Pedra Parla’ porta un cop l’any la música dels millors compositors i intèrprets fins aquest monestir cistercenc. La música compartirà protagonisme, doncs, amb el silenci de la comunitat religiosa femenina que l’habita. Amb 800 anys de presència monàstica ininterrompuda, el Monestir de Vallbona, fundat el segle. XII, és el tresor més desconegut i sorprenent de la Ruta del Cister.
El cicle de concerts La Pedra Parla forma part de ‘Viu el Patrimoni’, el programa d’estiu que cada any organitza, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, amb l’objectiu d’apropar el patrimoni a la ciutadania i que descobreixi de manera diferent alguns dels monuments d’arreu de Catalunya, a través d’iniciatives culturals ben diverses. A les comarques de Lleida programa a Vallbona de les Monges, El Cogul i Bellpuig.
Catclàssics