10/7/2023 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/el-femap-explora-el-clarinet-di-bassetto-330538
Organyà, el Santuari del Miracle i Tremp acullen un concert del conjunt belga Terra Nova Collective.
Malgrat la denominació ”música antiga” del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), el Terra Nova Collective demostra que la clàssica també hi té cabuda. I ho fa amb un programa protagonitzat per dos compositors destacats del s. XVIII i per una versió, aquí sí, antiga, del clarinet baix. El conjunt belga omplirà el Pirineu i Prepirineu català de música de Mozart i Vanderhagen amb tres concerts, el 14 de juliol a Organyà, el dia 15 al Santuari del Miracle, al Solsonès, i diumenge 16 a Tremp.
El Terra Nova Collective, format per la flautista Carlota Garcia, la violinista Shiho Ono, Blanca Prieto al violí i viola, el violista Marc Claes, la violoncel·lista Teresa Madeira i Vlad Weverbergh, al clarinet di bassetto i a la direcció, aterra a Catalunya amb un programa titulat “Sons imperials”.
La proposta començarà amb el Quintet per a clarinet i corda en La major, K.581 de W. A. Mozart, una obra que donarà un gran protagonisme del clarinet di bassetto, predecessor del clarinet baix i que data del s. XVIII. La peça es titula, també, “Stadler” en honor al clarinetista austríac Anton Stadler, un intèrpret, l’excel·lència del qual va servir d’inspiració a Mozart per a crear grans obres per a clarinet, com aquest quintet. Mozart hi demostra la seva capacitat d’integrar el clarinet di bassetto en la sonoritat de les cordes, alhora que sap donar espai pel protagonisme als diversos instruments de corda.
El conjunt Terra Nova Collective, amb seu a Anvers, Bèlgica, a part de comptar amb un clarinetista en la direcció, manté altres llaços amb aquest instrument. L’any 2016, la formació va encapçalar l’estrena mundial de la Missa Maria Assumptae de J.A. Faber, una missa barroca que conté el que es considera el primer solo per a clarinet de la història. La temporada 2017-18, van enregistrar el famós Concert per a clarinet de Mozart amb el clarinet di bassetto, instrument pel qual el concert es va concebre originàriament. Una tasca de recuperació musicològica que es complementa amb la col·laboració amb investigadors com el clarinetista Albert R. Rice.
Del compositor austríac també se n’interpretarà el Quartet per a flauta i corda en Re major, K.285. Es tracta d’una obra que es va concebre en la seva infausta gira europea fruit de l’encàrrec, un dels pocs que va aconseguir en aquest “tour” en què també morí la seva mare, del flautista de Mannheim Ferdinand Dejean. L’obra es va completar el 1777 i inclou un interessant adagio en què la flauta interpreta unes melodies de gran caràcter melancòlic i d’enorme bellesa.
En el mateix format per a flauta i corda, el conjunt completarà el programa amb l’Ouverture et airs connus del compositor flamenc Amand Vanderhagen. Vanderhagen, instal·lat a París, va compondre sota la influència imperial de Napoleó I, però el seu llegat va ser ràpidament ignorat per la societat francesa amb la consecució dels precipitats canvis polítics que va viure el país al s. XIX. Vanderhagen també connecta amb aquestes obres de Mozart en haver estat una destacada figura del desenvolupament pedagògic del clarinet modern.
Música i descoberta cultural
El FeMAP no només és conegut per la seva programació de qualitat i pels indrets on porta els programes del festival. L’organització ha sabut incorporar els espais patrimonials on se celebren els concerts en la visita de l’espectador a través de rutes i visites guiades que s’inclouen, gratuïtament, en l’entrada per a gaudir de l’actuació musical. A Organyà, al concert de divendres 14 a les vuit del vespre a l’Església de Santa Maria, s’hi sumarà una visita guiada prèvia per a la vila que ens farà conèixer com era l’Organyà de fa cent anys, l’Organyà de quan es va trobar les homilies, el 1905 en la mateixa rectoria on començarà el recorregut. L’endemà, a les set del vespre al Santuari del Miracle, a pocs quilòmetres de Solsona, el concert estarà precedit, dues hores abans, per una indispensable visita pels diversos espais del Santuari, amb el seu espectacular retaule barroc, un dels més importants de Catalunya. El darrer concert, diumenge a les 19h, serà en un espai més convencional, a la sala de concerts de l’Espai Cultural La Lira de Tremp.
Pau Requena Rubau
Núvol