10/7/2023 |
Són dues de les veus més admirades pels amants de la lírica i més demandades pels grans teatres internacionals. La soprano americana Sondra Radvanovsky i el tenor polonès Piotr Beczała tornen a l’escenari del Gran Teatre del Liceu per acomiadar la temporada amb un atractiu i exigent programa que oferiran en dues vetllades, els dies 13 i 16 de juliol, comptant amb l’acompanyament des del piano de la mestra Sarah Tysman. Amb aquests dos recitals, Radvanovsky i Beczała tanquen un cercle que van començar quan tots dos, també en format de recital, van reobrir el coliseu de La Rambla després de la pandèmia, el setembre del 2020, inaugurant la temporada. En aquell emotiu recital, Radvanovsky i Beczała van veure una sala oberta només al 50 per cent del seu aforament, amb un públic ansiós i caut que va anar ocupant les seves localitats en ordre, segons l’horari que indicava cada entrada per evitar aglomeracions vetllant per la seguretat sanitària de públic, artistes i treballadors.
Enguany, però, la situació és completament diferent, amb el teatre en plena normalitat des de fa dues temporades. Aquests dos cantants tan admirats i estimats pels liceistes podran veure un Liceu en plenitud i fer reviure emocions intenses de la mà de personatges tan populars com ara Manon Lescaut, Floria Tosca, Mario Cavaradossi, Aida, Radamès, Rusalka i el seu Príncep. Es tracta de papers aptes només per veus poderoses i intèrprets passionals, de gran complexitat tècnica i expressiva que van estar concebuts per compositors clau del repertori com són Puccini, Verdi i Dvorák. A les òperes que protagonitzen aquests fascinants personatges, tots tres autors, però, tracten des de diferents punts de vista un mateix tema, la femineïtat, des de diversos prismes d’entendre-la. Tal i com indica el periodista, historiador i crític musical Pablo Meléndez-Haddad al programa de mà del recital, les trames de Manon Lescaut, Tosca, Aida i Rusalka giren, respectivament, en torn “d’una noia de poble que es prostitueix buscant una vida fàcil, d’una cantant que per amor es fica en problemes polítics, d’una princesa etíop que és esclavitzada per un faraó i d’una ondina que s’enamora d’un humà”. I al seu costat trobem el contrapunt que dóna la figura masculina, l’enamorat que fa que elles ho deixin tot pel seu amor. Una autèntica festa vocal.
Programa
Giacomo Puccini (1858-1924)
Giuseppe Verdi (1813-1901)
Antonín Dvořák (1841-1904)
Catclàssics