5/5/2023 |
https://www.elperiodico.cat/ca/oci-i-cultura/20230504/lauditori-celebra-25-aniversari-temporada-86882156
L’Auditori celebra el seu 25è aniversari amb una temporada de luxe i més de 500 concerts
Per què confiar en El Periódico
L’Auditori bufa 25 espelmes i ho celebra amb magnificència. Així es desprèn de la programació de la temporada 2023-2024 de l’Auditori barceloní, un curs que inclou més de 500 concerts i fins a 23 cicles o festivals dels estils musicals més variats i que arrencarà al setembre amb les celebracions del 25è aniversari de la seva inauguració. Un dels plats forts, la temporada de la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), inclou estrenes, obres del patrimoni musical català i, per descomptat, peces fonamentals com simfonies de Beethoven, Txaikovski, Mendelssohn, Sibelius, Mahler, Schubert, Haydn o Brahms, grans concerts amb solistes, ballets de Prokofiev o cites simfonicovocals ineludibles com el ‘Rèquiem’ de Verdi (amb Marina Rebeka, Rinat Shaham, Francesco Pio Galasso i Josep-Ramon Olivé) o ‘Erwartung’ de Schoenberg (amb Tamara Wilson).
De Wagner a Händel
Robert Brufau, director de l’Auditori, ha volgut deixar clar que la temporada no es limita a la programació artística, ja que comporta un obert desig d’implicació social, «amb la voluntat de possibilitar l’accés a la ciutadania i posant en valor els seus 25 anys de trajectòria en favor de tota mena de músiques i dels músics del país». Brufau també ha afirmat que el curs s’inspira «en els grans reptes de la societat, que reflectim en el concepte de ‘poder i revolta’ i tot el que això implica». Per Morlot, «aquesta temàtica es reflecteix obrint la temporada amb l’‘Heroica’ de Beethoven i acomiadant-la amb una suite del ‘Crepuscle dels Déus’ de Wagner i el ‘Rèquiem’ de Verdi».
El cicle de música antiga El So Original, que lidera Jordi Savall, inclou l’òpera de Händel ‘Aci, Galatea e Polifemo,’ amb Dani Espasa al podi, que es complementa amb una nova edició del festival Llums d’Antiga en diversos espais del centre històric de la ciutat.
Més de vuit milions de públic
Davant la celebració del primer quart de segle de la infraestructura, s’han ofert algunes xifres que resumeixen aquests cinc lustres d’activitat: 10.520 concerts que han disfrutat més de 8,5 milions de persones; l’OBC, des de març de 1999, ha realitzat 1.945 concerts i ha arribat a un total de 3.026.564 assistents.
Vermut amb jazz a l'Auditori
La creació actual estarà representada per més de mig centenar d’estrenes absolutes, set d’aquestes encàrrecs de l’Auditori a autors com J. M. Guix, O. Saladrigues, N. Giménez Comas, J. Magrané, O. Rumbau, R. García-Tomás, S. Brotons i H. Parra; d’aquest últim s’oferirà una suite de la seva òpera ‘Justice’, obra d’encàrrec. Quant als convidats al nou curs, destaquen consagrats com Danielle Gatti –amb la Mahler Chamber–, Eun Sun Kim, Juanjo Mena o David Afkham, que s’uneixen a nous talents com els de Patricia Kopatchinskaja, Alisa Weilerstein o Fleur Barron. Quant a la temporada de cambra, destaca la integral de quartets de Xostakóvitx a càrrec del Quartet Casals i la presència del Hagen Quartett, sense oblidar la marató de cambra i una primera marató de jazz.
També s’han anunciat dues gires de l’OBC –a Hamburg i Estocolm–, a més de visitar diverses localitats catalanes. Quant a patrimoni local, a la programació s’han inclòs obres de J. Cervelló, B. Samper, F. Mompou, J. Soler, X. Montsalvatge, E. Toldrà, J. Lamote de Grignon o J. Guinjoan. També s’iniciarà el projecte de gravació, per part de l’OBC, de les obres orquestrals de Ravel en el 150è aniversari del seu naixement. Es confirma, a més, una nova edició de la cantata per a escolars Cantània i l’espectacle de l’OBC Toy Box (amb direcció escènica de Marta Pazos), que s’afegeixen a iniciatives com Sit Back, Sampler Series, Sessions i Escenes. Com a noves propostes destaquen els cicles Intocables, el festival Subsònic «que uneix música amb altres arts» i el projecte Tast d’Orquestra.
En la presentació han acompanyat a Brufau i Morlot el titular de la Banda Municipal de Barcelona, José R. Pascual-Vilaplana –que acaba de renovar per dues temporades–, així com Jordi Alomar, director del Museu de la Música, que ha ofert detalls de les inversions que l’estan modernitzant.
Pablo Meléndez-Haddad
El Periódico de Catalunya