ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Joan Guinjoan estrena a Tenerife una 'suite' per a orquestra

9/2/2003 |

 

El compositor Joan Guinjoan estrena avui al teatre Guimerá de Santa Cruz de Tenerife una de les última obres que ha escrit. Es tracta de la suite per a orquestra Archipiélago, que dimarts es presentarà a l'Auditorio Alfredo Kraus de Las Palmas de Gran Canaria. En les dues actuacions, la peça estarà interpretada per la Bruckner Orquester Linz, sota la direcció de Russell Davis. Segons Guinjoan, l'obra és "una mirada cap enrere per seguir endavant".
Guinjoan no considera que aquesta mirada al passat sigui un pas enrere. "El que busco és el so Guinjoan, encara que pugui semblar pretensiós. He d'aclarir --va afegir el músic-- que no és una cosa que faci expressament, sinó que és un viatge natural. Sempre he tingut un estil definit. En altres etapes ja he provat coses noves. En aquest moment de la meva vida, les meves composicions han fet aquest gir i em sento molt a gust amb aquests temes que sorgeixen del meu passat", afirma.
Archipiélago és la segona suite que compon Guinjoan. La primera és una suite pianística, Opus 1, núm. 1. Una obra de tipus didàctic que es va estrenar al Teatro Pérez Galdós, de Las Palmas de Gran Canaria el 25 d'abril del 1960. "M'ha servit d'inspiració i de punt de partida per a aquesta nova composició", diu el músic. Encara que precisa que Archipiélago és una obra Guinjoan molt diferent de l'anterior.

PECES INDEPENDENTS

La suite Archipiélago és un encàrrec del director del Festival de Música de les Canàries, Rafael Nebot. L'obra s'estructura en set peces, que si bé són independents, tenen elements comuns. El fet que el nombre final de peces coincideixi amb el nombre de les illes Canàries és una casualitat. "Però és una casualitat meravellosa que a més em va portar a dir-li Archipiélago".
Als seus 72 anys, Guinjoan descarta tornar a tocar el piano, i té previst dedicar-se "en exclusiva" a compondre. "Em suposa un gran esforç i sofriment, però és una cosa vital en mi". El compositor té diversos projectes. El novembre del 2004 es preveu l'estrena de la seva única òpera, Gaudí. L'hi van encarregar per a Barcelona-92 i, tot i que la va acabar per a la data prevista, ha seguit treballant-hi. L'autor també prepara sis peces sobre el genoma humà i un concert per a clarinet i orquestra.

Victoriano Suárez Álamo
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet