17/2/2023 |
El Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana i L’Auditori han presentat avui la quarta edició del festival Barcelona Obertura Spring Festival, que tindrà lloc entre el 8 i el 31 de març, organitzat amb Barcelona Global i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, a través de de la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives i de l’ICUB. El Festival, una selecció en el temps de les propostes més destacades de les tres institucions culturals, compta també amb la col·laboració d’Ibercamera, Franz Schubert Filharmonia i el Conservatori del Liceu. Una edició en la qual se segueix treballant amb els objectius fundacionals de posicionar Barcelona com a ciutat de cultura i música. A més, en paral·lel, també té lloc el festival Ciutat de Clàssica que ofereix a la ciutadania concerts gratuïts a 23 espais de la ciutat com edificis històrics i emblemàtics de Barcelona que presenten joves talents en un esforç per donar suport als músics i formacions locals joves que hi participen i per la creació de nous públics a Barcelona, tot teixint complicitats entre la clàssica i altres equipaments de la ciutat.
Les complicitats que ha generat el projecte Barcelona Obertura entre les tres institucions més rellevants de música clàssica de la ciutat ha fomentat noves col·laboracions que es materialitzen en grans projectes internacionals que tindran lloc les properes temporades i que es donen a conèixer avui en exclusiva.
Barcelona Obertura Spring Festival 2023
En aquesta 4a edició del Spring Festival, el Gran Teatre del Liceu proposa tres propostes artístiques, amb un important component multidisciplinar, entre les quals trobem 7 Deaths of Maria Callas de l’artista Marina Abramović, coincidint amb la celebració del centenari del naixement de la diva, inclou les àries més icòniques de Callas. Entre el 18 i el 22 de març, el teatre estrenarà per segona vegada en la seva història una òpera d’una compositora, en aquest cas, Raquel García-Tomás, Premi Nacional de Música 2020. Alexina B. compta amb el commovedor testimoni d’una persona intersexual a la França de 1838. Paral·lelament a l’òpera, es podrà visitar una exposició de García-Tomás al Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu. Per últim, la tercera proposta del teatre s’ubica fora d’ell, a l’Antic Centre Penitenciari La Model, ara convertit en un centre cultural. En aquest espai trobarem la proposta escènica d'Antonio López, pintor, escultor i enregistrador de Tomelloso, en diàleg amb la coneguda obra de Schubert Winterreise, que estarà interpretada pel baríton Benjamin Appl i el pianista James Baillieu.
Per la seva banda, el Palau de la Música Catalana ofereix un total de sis propostes artístiques molt diverses. El 8 de març, Ibercamera presenta a la sala modernista un programa de Vivaldi protagonitzat per la mezzosoprano Vivica Genaux, el Bach Consort Wien i dirigit per Rubén Dubrovsky. L'11 de març, Mark Padmore encapçala un elenc de solistes, que juntament amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i el conjunt Europa Galante, dirigit per Fabio Biondi, interpretarà l'òpera Il ritorno d’Ulisse in patria de Claudio Monteverdi. El 15 de març Christoph Prégardien i Roger Vignoles protagonitzaran una tarda de lied amb el cicle Die schöne Müllerin (La Bella Molinera) de Schubert. El 21 de març la Franz Schubert Filharmonia interpretarà juntament amb el violinista Joshua Bell un programa amb obres de Beethoven i Mendelssohn. Per finalitzar el festival, la sala modernista proposa les dues Passions de J. S. Bach, el 30 de març la Passió segons Sant Mateu amb Vox Luminis i la Freiburger Barockorchester, dirigida per Lionel Meunier, i el 31 de març la Passió segons Sant Joan que serà interpretada pel Collegium Vocale Gent amb Philippe Herreweghe a la batuta.
L’Auditori fa una agosarada proposta amb cinc cites ineludibles que mostraran l’ADN d’excel·lència i modernitat que caracteritza la seva programació. En primer lloc, l´Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) presentarà tres programes d’alta volada que posaran en diàleg tòtems musicals dels segles XIX i XX. El primer programa serà el cap de setmana del 10 i 11 de març amb el director Ludovic Morlot, director titular de l’OBC i guanyador de cinc premis Grammy, dirigint una obra cabdal del repertori simfònic romàntic, com és la Segona de Brahms, a més de peces de Pedrell i Lutoslawski. Morlot es posarà al capdavant de l’orquestra els dies 18 i 19 de març per interpretar un programa amb obres de dues dones clau en la composició contemporània, com són Gubaidulina i Boulanger. D’aquesta última, s’interpretarà el seu Psalm 130, peça fonamental en el catàleg de la genial compositora francesa i que serà una ocasió única per gaudir d’aquesta obra poc habitual en les programacions simfòniques. A més, Morlot dirigirà grans pàgines del repertori, amb músiques de Berlioz i l’inspirador El cant del destí de Johannes Brahms. Tot plegat acompanyat per Marc Bouchkov, la mezzosoprano Marta Infante, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. La tercera trobada amb l’OBC serà de la mà de la directora Anja Bihlmaier, els dies 24 i 25 de març, que estarà acompanyada per la flamant pianista Isata Kanneh-Mason i un repertori amb obres de Prokófiev i Xostkóvitx. A més, L’Auditori presenta un concert excepcional amb un dels solistes més interessants del panorama actual, el violoncel·lista Nicolas Altstaedt. Altstaedt, artista convidat de la temporada de L’Auditori, oferirà un ambiciós recital de violoncel sol el 13 de març amb obres de Bach, Kodály, Dutilleux i Widmann. La proposta musical a L’Auditori es completa amb una doble col·laboració amb el Latvian Radio Choir, pilar indiscutible en el l’univers coral internacional. El 21 de març interpretaran Les vespres de Rakhmàninov i el dia següent faran l’estrena mundial de Llum, del compositor català Ramon Humet.
Catclàssics