ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Música per a regalar

18/12/2022 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/musica-per-a-regalar-294981

Des de la secció de clàssica de Núvol et donem algunes idees per omplir de música menjadors i sales d’estar aquestes festes

Aquesta setmana és Nadal i encara no tens el regal de l’oncle? Vols fer un fil musical que agradi a tothom per aquestes festes i no saps per on començar? Des de la secció de clàssica de Núvol et donem algunes idees per omplir de música menjadors i sales d’estar, per acompanyar sobretaules o per escoltar al vespre, en solitari, un cop tornats del tràfec dels dies que vindran. Et deixem a continuació un recull de discos per a tots els gustos, publicats aquest 2022 i cuinats a casa nostra. Bon Nadal i bona música!

Segona florada, Orchestra Fireluche
Segona florada és el segon disc de l’Orchestra Fireluche i Pau Riba, que va morir el març passat. “És la continuació natural d’Ataràxia, el primer disc que vam fer plegats”, segons els membres de l’Orchestra. La majoria de cançons parteixen de textos que Riba tenia guardats en un calaix. “És com si en Pau hagués volgut cloure alguna cosa; dedica cançons a les persones que realment eren importants per ell”, expliquen. El disc també inclou textos de David Sarsanedas, Joan Salvat-Papasseit i Toni Gomila. Es pot escoltar per Internet o bé en vinil, serigrafiat per Sebi Subirós a partir d’una il·lustració de Tura Sanglas. “Volem potenciar la idea del disc-objecte”, asseguren.

Orchestra Fireluche: “Sense la Memi March ‘Segona florada’ no hauria vist mai la llum”
Berta Coll i Bosch
Lectures differéntes, Kebyart
A Lectures differéntes (Linn Records), Kebyart recull el que va inspirar Peter Eötvös per compondre l’obra que dona nom al títol, Lectures differéntes: el compositor i director hongarès, a un assaig d’una obra de teatre, va demanar als actors que tornessin a dir el text però amb un altre significat, amb una altra direcció i el resultat d’aquest exercici va inspirar-lo tant, que va decidir escriure una obra que evoqués aquest procés. Al disc, a més, hi trobem la Suite Pulcinella d’Stravinsky, el quartet en Do Major núm. 3 de Haydn, Sólo el misterio del compositor mallorquí Joan Pérez Villegas –un encàrrec del mateix quartet, que li va demanar una fantasia sobre cançons de Federico García Lorca– i dos bonus traks: Take this Walz de Leonard Cohen i el tercer moviment del quartet en Mi b Major de Schubert.

La Lireta, Joana Dark

Ariadna Rulló s’ha donat a conèixer com a Joana Dark amb La Lireta (2022), un EP de sis cançons que combina el folklore de Joan Amades i la música electrònica. “Vaig adonar-me que moltes cançons populars catalanes parlen malament de les dones. Són lletres xungues, amb uns drames de l’hòstia”, explica Dark. Va decidir reivindicar-les des d’un punt de vista musical diferent: “Canto les mateixes lletres, però amb autotune i en tons menors; tretes del seu context, prenen una altra connotació”. És un disc desafiant, que expandeix els límits de la tradició popular. Segons Dark, un dels objectius del disc és “apropar l’herència dels avantpassats a les generacions més joves, que tenen un bagatge musical diferent”.

Joana Dark: "Moltes cançons populars parlen malament de les dones"
Parlem amb…

Joana Dark: “Moltes cançons populars parlen malament de les dones”
Berta Coll i Bosch
Lux, Cor Jove Amics de la Unió
Lux (FICTA, 2022) és la primera publicació de la formació granollerina en solitari: un recull d’obres contemporànies de música sacra que pretén trencar amb estereotips i presentar una versió desenfadada i sense complexes d’aquest gènere, interpretant-lo i compartint-lo de la seva pluralitat. El recull inclou obres de compositors contemporanis d’arreu del món i presenta una gran varietat de caràcters i estils: és tota una declaració d’intensions que té com a objectiu apropar la música sacra al públic més jove. «Ens hi trobem tant un ritme brasiler com un cant responsorial gòspel africà, apareixen harmonies molt tonals que encaixen bé dins el que entenem com a música clàssica, però també composicions que van molt més enllà», comentava Marta Dosaiguas, la directora del cor.

Resonance, Meritxell Noguer
La sarrianenca Meritxell Noguer ha entrat amb força al panorama musical. Ha estat seleccionada com a artista emergent d’aquesta temporada per les Joventuts Musicals de Catalunya i, després de graduar-se a la Guildhall School de Londres, ha publicat el primer disc, Resonance. Es tracta d’una selecció d’obres que l’han acompanyada durant els anys de formació musical: des de ‘La Patètica’ de Beethoven fins a la Sonatine M.40 de Maurice Ravel, passant per les ‘Kinderszenen’ de Robert Schumann. Són obres totalment diferents, però Noguer les aborda amb un mateix objectiu: escrutar les emocions que susciten per poder transmetre-les als oients.

A la recerca de les emocions
Crítica

A la recerca de les emocions
Alexandre Nunes de Oliveira
The Clarinet Music, Benet Casablancas

Joan Enric Lluna (clarinet) i Josep Colom (piano), acompanyats dels integrants del Moonwinds Ensemble –dirigits per Pedro Alcalde–, interpreten un viatge sonor per la música per a clarinet de Benet Casablancas. Des de l’expressiu i pictòric concert per a clarinet i orquestra de cambra Dove of Peace (Homage to Picasso) al personal i recollit Quadern de haikus, gestat en plena pandèmia; des d’un homenatge a Granados, Romanza sin palabras, a una declaració d’admiració a l’autor del Quixot que van d’allò burlesc a allò melancòlic, Epigramas cervantinos; de la sentida i dolça Aforisme – In memoriam Gemma Romanyà, a dues peces per a clarinet i piano lligades a la literatura. Clausuren el disc Introducció, cadenza i ària per a violí, clarinet, violoncel i piano i Inflexió trièdrica i gratuïta per a flauta, clarinet i piano.

Ensalades, Cantoría
De sentit de l’humor, els éssers humans, n’hem tingut ara i sempre, també durant el segle XVI: enguany, Cantoría ha publicat un recull d’Ensalades de Mateu Fletxa “El Vell”, un disc que ha merescut el reconeixement de Diapasson Découverte i que inclou la primera gravació a nivell mundial d’El Toro. El compositor català va assentar les bases d’aquest gènere fresc i heterogeni, fet d’elements dramàtics i còmics, populars i cultes, que utilitza elements contrapuntístics provinents tant del madrigal com de la música religiosa, i la formació li ret homenatge amb una interpretació plena de «colors, ritmes i flexibilitats» que permeten empatitzar amb històries escrites fa més de quatre-cents anys.

El foc, l’aigua, el bou i la guerra
Crítica

El foc, l’aigua, el bou i la guerra
Alba Nogueras i Jané
ics ics, Casals Sabaté
Blai Casals (acordió, bombo i xarles) i Manu Sabaté (clarinet baix, gralla i tenora) es van conèixer fa vint anys en unes colònies musicals i des de llavors no han parat de tocar junts. Per celebrar tots aquests anys de música compartida, han publicat ics ics (Seed Music), el seu primer disc conjunt. Amb cançons com “Aniversari”, “Ratafia” i “Records d’aquell jovanke”, Casals i Sabaté “festegen l’alegria de viure” i ens conviden a brindar plegats. El disc compta amb la col·laboració de Pau Benítez, Heura Gaya, Boris Pi, Pau Barbet i Joan Tomàs, alguns dels músics amb qui han col·laborat al llarg d’aquests vint anys.

Landscapes, Pau Codina

Un disc bonic i personal per llegir, veure i escoltar. Landscapes (Seed Music) del violoncel·lista Pau Codina és un recull de quatre paisatges sonors –Cassadó, Magrané, Bach i Crumb–, visuals –fotografies fetes per ell mateix– i literaris –poemes encarregats a Silvie Rothkovic i escrits a partir d’allò que li suggerien tant les peces com les imatges. És un diàleg entre les arts i els sentits, un retrat de la personalitat artística del músic, la seva carta de presentació com a solista, però també «un joc que prova de despertar la curiositat i les emocions». L’hivern és moment de recollir-se i compartir des de la intimitat, potser per això és bon moment d’escoltar aquest recull: «A totes les peces del disc, hi ha una certa foscor, una cosa solitària o melancòlica».

Pau Codina: "He tendit a una certa foscor, però és bonica i personal"
Parlem amb…

Pau Codina: “He tendit a una certa foscor, però és bonica i personal”
Alba Nogueras i Jané
L’aigua trobada, Clàudia Baulies
L’aigua és allò necessari per viure, l’element que omple de blau el mar, de gris el cel, de verd els camps. L’aigua també és allò que estructura el primer disc de Clàudia Baulies, que transcorre a través de quatre obres inèdites. Cinco colores de te, el primer dels quartets, ens convida a obrir els sentits: a partir de la sinestèsia compon aquestes sis obres –cinc colors i una introducció transparent–, que volen ser, pels oients, un viatge invisible cap a la introspecció. El segueix un segon quartet que reflexiona sobre l’aigua com a element físic essencial, un trio per a violí i piano que fa referència a la transformació d’aquest element, i acaba amb Dues imatges d’hivern, un díptic per a violí sol que explora la intimitat de veure la neu i el gebre des de l’escalfor d’una llar.

Buscar l’aigua
Crítica

Buscar l’aigua
Alba Nogueras i Jané
Pit Roig, Feliu Gasull
Feliu Gasull interpreta 18 peces per a guitarra a Pit Roig (Microscopi), un recull que inclou, entre d’altres, una suite titulada Finestra: «Sempre toco davant d’una finestra, per on hi veig passar diferents coses, com ara un pit roig.» –que a més del títol del disc, és el nom d’una de les obres d’aquesta suite– «En el fons, però, pit roig vol dir el cor inflat. El cor inflat d’emoció i d’amor i del que sigui». Una mirada cap enfora, a la natura, però també cap endins, que ens esclata plena de sensibilitat i de llum mediterrània. L’editorial ens explica que Gasull «utilitza amb profusió diverses afinacions, fa un ús intensiu del trèmolo, del glissando, dels harmònics, dels registres extrems i de multitud de tècniques, algunes inventades per ell, per tal d’extreure un màxim de recursos expressius i tímbrics de l’instrument».

Trencadís, OMAC

L’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya (OMAC) ha estat una de les sorpreses musicals del 2022. “Si algú no sap què és la música tradicional, pensarà que l’OMAC fa música contemporània. Nosaltres, però, volem donar importància a les arrels. És el que ens diferencia de les altres orquestres”, explica Marçal Ramon, el director artístic del projecte. Van presentar-se el març passat amb Trencadís, un disc de tretze cançons en què Dani López musicalitza poemes de Josep Pedrals, Clara Fiol, Mireia Calafell, Anna Gual i altres poetes catalans contemporanis. Per compondre’l, va inspirar-se en les cançons populars pirinenques que va recollir Artur Blasco. “El fil conductor de Trencadís és la contemporaneïtat dels temes que s’hi tracten; està inspirat en el passat, però té sentit sobretot en el present”, diu López.

"Mirem el passat per empènyer el futur"
Parlem amb…

“Mirem el passat per empènyer el futur”
Berta Coll i Bosch
Mont Cau, Arnau Obiols
“L’Arnau Obiols té una bona fondària de registres; té certament un espectre pirinenc de veu”, segons Perejaume. Des de Núvol li hem donat el Premi Calàndria 2022 per Mont Cau (Microscopi), un disc que oscil·la entre el jazz i la música tradicional. Obiols sap que l’entorn on vivim condiciona radicalment la nostra mirada, i per això opta per explorar el paisatge que li queda més a prop: les muntanyes dels Pirineus. A través de múltiples jocs rítmics i tímbrics, recrea una natura “boscosa, rocallosa, esculpida pel vent i amb sons dispersos, cridaners, continus o espontanis”, com apunta Martí Farré. La bateria i la veu són els instruments centrals del disc, però hi tenen cabuda tota mena d’experimentacions sonores. 

Berta Coll i Alba Nogueras
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet