7/12/2022 |
Els guanyadors de la Salvat Beca Bach es presenten en el concert de Nadal de la Fundación Salvat
al Palau de la Música Catalana.
El diumenge 11 de desembre a les 17.30 h, el Palau de la Música Catalana (Sala de Concerts) inicia el cicle Nadal al Palau amb el Laudate Pueri Dominum de Georg Friedrich Händel i les Cantates BWV 61 i BWV 147 de Johann Sebastian Bach. Un repertori lluminós a càrrec del Cor de Cambra de L’Auditori Enric Granados de Lleida i l’Orquestra del Bach Collegium Barcelona, amb la participació de la soprano Maria Espada i el tenor Joan Francesc Folqué; i la presentació dels guanyadors de la Salvat Beca Bach: la soprano Maëlys Robinne; la mezzo-soprano Gabriella Noble, i el baix Timothy Edlin. El concert, que és una coproducció de la Fundació Salvat i la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, comptarà amb la direcció de Pau Jorquera.
Una selecció de l’obra de joventut
Una de les peculiaritats del repertori és que va ser escrit quan cap dels dos compositors barrocs havia sobrepassat la trentena, fet que converteix el concert en una mostra de la seva producció més primerenca. Tot i aquest caràcter iniciàtic, l’obra ja inclou els trets més distintius del seu estil musical, tant en el cas del britànic com en el de l’alemany.
Pel que fa a les peces de Händel, ens hem de situar el 14 de gener de 1707, pocs mesos després de la seva arribada a Roma. En aquestes dates començava una etapa en què el compositor, plenament imbuït de l’estil italià, desplegarà una extraordinària producció de nombroses cantates i motets, entre els quals trobem el Laudate pueri Dominum, HWV 237, escrit a partir del text del salm 112. Pocs abans, quan encara vivia a Hamburg, ja havia escrit un altre Laudate pueri (HWV 236), de menors dimensions i amb finalitat desconeguda. Segons explica Joan Vives, músic i divulgador: “L’obra es desenvolupa amb una brillant successió d’intervencions de tutti vocal i orquestral, amb algunes àries de la soprano solista, sovint dialogant amb l’oboè o els violins concertants”.
Tot just l’any següent, el 1708, Johann Sebastian Bach entrava a treballar com a organista de la capella privada del duc Wilhelm Ernst de Weimar. Al principi del 1714, Bach és ascendit al càrrec de Konzertmeister, fet que comportava la composició d’una cantata al mes. Fins aleshores, el jove Bach només havia fet algunes incursions en el gènere de forma esporàdica. Per tant, el nou càrrec va representar la primera etapa en la qual va poder escriure cantates regularment. Aquell 1714, Bach va escriure la Cantata Nun komm, der Heiden Heiland (Vine ja, Salvador dels pagans), BWV 61, interpretada el diumenge 2 de desembre. La Cantata que tancarà el concert, Herz uns Mund und Tat und Leben (El cor, la boca, els actes i la vida), BWV 147, té una significació especial, ja que va ser la darrera que va escriure destinada, a priori, a Weimar.
El concert es repetirà el dissabte 17 de desembre a les 20.00 hores a l’Auditori Enric Granados de Lleida - i s’emetrà en diferit per ràdio a tota Europa el dia següent 18 de desembre a les 10h del matí, en el context del Christmas Day de la UER, gràcies a la col·laboració i gravació de Catalunya Música.
Així mateix, el recorregut de la Salvat Beca Bach comença aquest mes de desembre amb una masterclass amb la reconeguda soprano Maria Espada, amb la qual compartiran escenari en aquests dos concerts de Nadal.
Catclàssics