20/10/2022 |
La Banda Municipal de Barcelona comença la seva temporada aquest cap de setmana amb un concert que reivindicarà el gran passat de la centenaria formació.
Dirigit per José R. Pascual-Vilaplana, director titular de la Banda, s'interpretarà una revisió moderna de la partitura de Mort i Transfiguració que Richard Strauss va dirigir el 19 de març de 1925 a la plaça de Sant Jaume de Barcelona. La Banda Municipal tocarà també Noche en los Jardines de España, de Manuel de Falla, en la històrica transcripció de Joan Lamote de Grignon, que va ser director de la Banda, i comptarà amb la pianista Sofia Melikyan com a solista. Completarà el programa La flor más linda de la compositora Gilda Lyons.
Els artistes romàntics cercaven la idea de transcendència com a fita estètica i filosòfica. El poema simfònic Mort i transfiguració de Richard Strauss n’és un cas paradigmàtic. Més enllà d’un programa literari previ, els conceptes de sublimació artística i d’eternitat són els temes centrals de l’obra. La partitura conté analogies sonores de la vida mundana –com ara els batecs irregulars del cor de l’artista o la descripció sonora del moment en què l’ànima abandona el cos–, però el rerefons de l’obra és molt més profund. En els darrers minuts, el compositor volia transmetre una emoció difícil d’explicar amb paraules.
L’any 1916, Manuel de Falla va estrenar Noches en los jardines de España, una obra per a piano i orquestra simfònica pensada, en un inici, com una sèrie de nocturns per a piano sol dedicats al pianista lleidatà Ricard Viñes. És una de les obres més internacionals del compositor andalús, alhora que està estretament emparentada amb la sonoritat dels francesos Debussy i Ravel.
Catclàssics