18/10/2022 |
El nou cicle Trànsits posa l'accent en la diversitat cultural i els ritus religiosos de diverses comunitats de Barcelona. Organitzat per L’Auditori i el Museu de la Música de Barcelona amb la col·laboració de l'Oficina d'Afers Religiosos de l'Ajuntament de Barcelona.
La Sinagoga de la comunitat israelita de Barcelona, l'Església Ortodoxa Romanesa Sant Jordi de Barcelona, el Monestir Sant Pau del Camp i L'Auditori, entre d’altres, acullen les nou cites del cicle.
El Museu de la Música – Centre Robert Gerhard, juntament amb L’Auditori i de la mà de l’Oficina d’Afers Religiosos de l’Ajuntament de Barcelona, ha creat el cicle Trànsits. Nou cites que ofereixen un recorregut a través de sis ritus religiosos de diferents comunitats de la ciutat de Barcelona en què la música esdevé un element central. El concepte de mort i de retorn, que centra la temporada de L'Auditori, transita per totes les tradicions religioses. La mort, com a punt crític i extrem del cicle vital, incita una multiplicitat de ritus de pas en constant transformació. La transferència simbòlica confereix sentit i torna suportable el pes de l’absència: el retorn dels principis vitals a la terra, a l’aigua, al foc.
És així com Trànsits ofereix un recorregut per sis ritus religiosos de diferents comunitats de la ciutat de Barcelona en què la música esdevé un element central. No es tracta d'una programació de concerts sinó de facilitar l'assistència, la participació i la compartició d'un conjunt de pràctiques vives que conviden a apropar-nos a la intersecció entre música, litúrgia i espiritualitat.
Tot plegat es completarà amb tres pràctiques musicals en forma de concert que traslladaran a L’Auditori la riquesa de configuracions culturals en què la música pren forma arreu del món. D’aquesta manera, es podran compartir manifestacions musicals i litúrgiques de les col·lectivitats i expressions més properes del nostre entorn, entenent la ciutat de Barcelona com una ciutat diversa, híbrida i multicultural.
Músics reconeguts per les comunitats participants intervenen a diferents pràctiques religioses vigents a la nostra ciutat. Cada cita del cicle compta amb una conversa prèvia que ofereix una introducció a la vivència del fet musical en relació amb el fet cultural i religiós a què pertany.
El cicle Trànsits comença el dijous 20 d’octubre amb una sessió de qawwali, que tindrem ocasió de gaudir amb la comunitat pakistanesa Minhaj al-Qur'ân de Barcelona: una de les expressions més genuïnes del sufisme del Panjab i que vol fer arribar a l'èxtasi els oients i participants. Aquesta sessió es presentarà a la Sala 4 de l’Auditori de la mà del reconegut conjunt Shuaib Aftab Qawwal, format per la família Mushtaq, i comptarà amb una conversa prèvia al Museu de la Música a càrrec de l’islamòleg Halil Bárcena juntament amb Hasnat Hashmi, advocat i practicant del sufisme de l’associació islàmica Minhaj al-Qur’ân de Barcelona, part de la confraria (tarîqa) Qâdiriya.
Trànsits s’estén fins al mes de maig de 2023, amb cites que apropen la celebració de la Hanukkà o la Festa de les Llums a la sinagoga de la Comunitat Israelita de Barcelona, la Pasqua amb la litúrgia ortodoxa romanesa a la parròquia de Sant Jordi, el cant de la sibil·la de Mallorca a l’església de Santa Madrona, la música del gamelan balinès, el cant de caramelles de Pasqua pitiús o la música del misticisme persa en diàleg amb Sant Joan de la Creu, aquest últim de la mà del reconegut cantant persa Taghi Akhbari.
L’exploració de nous llenguatges i formes també és present al cicle, amb propostes com Ukigumo, d'Horacio Curti i Andrés Corchero a partir dels poemes japonesos a la mort o In tabla, proposta d’Octavi Rumbau i Miquel Bernat, en què l’instrument de percussió per excel·lència de la tradició índia dialoga amb l’electrònica immersiva.
Catclàssics