ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Benvinguts compositors

8/10/2022 |

 

https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2202863-benvinguts-compositors.html

Ferran Cruixent i Caroline Shaw estrenen aquest cap de setmana la seva residència al Palau de la Música. 

Dos mons cre­a­tius –el del bar­ce­loní Fer­ran Crui­xent i el de la nord-ame­ri­cana Caro­line Shaw– con­flui­ran aquest cap de set­mana al Palau de la Música, on tots dos com­po­si­tors (ell, un dels cata­lans amb més pro­jecció inter­na­ci­o­nal; ella, una de les cinc úniques dones que han gua­nyat un Pulit­zer de la música en més de 70 anys) estre­nen residència.

Crui­xent (Bar­ce­lona, 1976), amb una obra simfònica inter­pre­tada per més de qua­ranta orques­tres arreu del món però amb ben poques opor­tu­ni­tats, almenys fins ara, en audi­to­ris cata­lans, veurà com s’estre­nen de manera abso­luta dues com­po­si­ci­ons seves d’encàrrec: Cyber Pre­lude, inter­pre­tada avui a la Sala de Con­certs per la Simfònica del Vallès (18:30 h), i Meta­verse II, que el Cor de Cam­bra, diri­git per Júlia Sesé inter­pre­tarà demà al Petit Palau (12 h), després d’haver-la estat assa­jant els últims dies amb la presència de Crui­xent. “Això ha estat cru­cial; si no hagués vin­gut, difícil­ment hauríem pogut arri­bar a aquest grau d’inter­pre­tació”, defen­sava ahir Sesé. “Si la pri­mera, un “diàleg amb Txaikovski” amb tècnica inclosa del cyber­cant, segons la va defi­nir ahir Crui­xent, va tenir com a ins­pi­ració un estudi sobre l’acti­vi­tat que regis­tra el cer­vell just abans de morir, Meta­verse II, amb una pri­mera part que es podrà escol­tar el febrer també al Palau, refle­xi­ona sobre la pos­si­bi­li­tat del desen­vo­lu­pa­ment de consciència pròpia per part de la intel·ligència arti­fi­cial.

Shaw (Gre­en­vi­lle, Caro­lina del Sud, 1982), per la seva banda, com­po­si­tora de gran pres­tigi a qui el Palau, tan­ma­teix, ha brin­dat ara la seva pri­mera residència en un audi­tori, tes­ti­mo­niarà com algu­nes de les obres més des­ta­ca­des del seu catàleg són inter­pre­ta­des durant la tem­po­rada en dife­rents pro­jec­tes de la casa. En l’esmen­tat con­cert demà del Cor de Cam­bra s’inter­pre­ta­ran dues obres seves, And the swa­llow i Seven joys, i l’1 de desem­bre, acom­pa­nyada de la for­mació Sõ Per­cus­sion, tor­narà a visi­tar el Palau per, aquesta vegada, posar també la seva veu, un exer­cici que la nord-ame­ri­cana, prou “curi­osa”, segons con­fes­sava ahir, per no aixe­car fron­te­res entre “música clàssica i música pop”, va fer recent­ment per al Moto­mami de Rosalía. “És una de les artis­tes més ins­pi­ra­do­res que he tro­bat, increïble­ment curi­osa i amb ganes de tre­ba­llar dur”, va dir Shaw de l’artista de Sant Esteve Ses­ro­vi­res.

La tro­bada, ahir, entre tots dos com­po­si­tors no va aca­bar sense que Crui­xent anunciés que està tre­ba­llant en la seva pri­mera òpera, amb estrena pre­vista el juny de l’any vinent a Hei­del­berg (Ale­ma­nya), i que asse­nyalés la “pre­ca­ri­e­tat” com el motiu perquè com­po­si­tors com ell, amb el mes­tre Antoni Ros Marbà entre els seus prin­ci­pals admi­ra­dors, no hagin tin­gut abans tan­tes opor­tu­ni­tats d’estre­nar al seu país. “Per sort estan can­vi­ant les coses”, va afir­mar no obs­tant això. 

GUILLEM VIDAL
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet