11/8/2022 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/trenta-cinc-instruments-dun-manuscrit-269363
L’Ensemble Alfonsí interpreta les ‘Cantigues de Santa Maria’ amb rèpliques d’instruments medievals al Festival de Música Antiga dels Pirineus
“És un monument sonor, és un tresor patrimonial, és un repertori que no s’ha tractat gaire bé. Sovint se’l menysté, perquè es considera massa simple, però quan l’estudies més a fons t’adones de seguida que té una gran riquesa rítmica i melòdica”, diu el músic, musicòleg i medievalista Jota Martínez (Madrid, 1971). Parla de les Cantigues de Santa María, un conjunt de més de 400 cants que el rei Alfons X el Savi va fer recopilar —i, en algun cas, també compondre— per tal de lloar la Verge Maria. “Fa un temps que una colla de músics i musicòlegs estem treballant per tornar a dignificar aquestes obres, que constitueixen un dels grans llegats alfonsins”, assegura Martínez. Un dels resultats d’aquesta feina de recuperació és l’Ensemble Alfonsí, que ell mateix va crear el 2017 amb l’objectiu d’oferir una “experiència alfonsina” completa i divulgar la música de la segona meitat del segle XIII. El Festival de Música Antiga dels Pirineus ha programat enguany dos concerts d’aquest ensemble: el proper dimecres 17 d’agost, a l’Església de Sant Domènec de La Seu d’Urgell; l’endemà, el dijous 18 d’agost, a l’Església de la Mare de Déu de Ribera de La Pobla de Segur.
Darrere aquests dos concerts hi ha una història llarguíssima, que va començar fa gairebé vint anys. “Soc un gran amant de la figura d’Alfons X i de tot el llegat cultural que ens va deixar, no només musical, que d’alguna manera va suposar la preparació del que més endavant va ser l’Humanisme”, declara Martínez. La fascinació per la història del segle XIII va fer que també s’interessés, segurament de manera natural, per la música de l’època. “A uns quants manuscrits de les Cantigues hi ha miniatures amb molta informació històrica. Ens expliquen com vestien, com vivien, què construïen… I també hi apareixen representats molts instruments musicals”, explica.
A partir d’aquestes miniatures, va poder reconstruir 75 instruments de l’època, que ha acabat agrupant en una col·lecció que ell anomena “Instrumentari musical alfonsí”. Per recuperar-los prou fidelment, també va estudiar el folklore musical i la decoració de l’arquitectura romànica i gòtica, en què “es representen en tres dimensions alguns joglars tocant instruments”.
Al parer de Martínez, el resultat de tants anys de feina és engrescador: “Tots els instruments reconstruïts compleixen la funció per la qual van ser dissenyats en aquell moment: fer música”. Cada membre de l’Ensemble Alfonsí —Alba Asensi, Andrés Belmonte, Gloria Aleza, Joansa Maravilla, Javier Martos, Miguel Ángel Orero, Ismael Cabero i Martínez— en tocarà uns quants. En total, en faran servir una trentena. El públic podrà escoltar des d’un saltiri fins a una viola d’arc, des d’un anafil fins a una cítola, des d’un rebab fins a un tabal rodó, des d’una gaita fins a una xeremia, entre molts d’altres.
Les ‘Cantigues’ d’Alfons X, un recull monumental
“Existeixen altres recopilacions de cants que parlen de miracles, però no n’hi ha cap que sigui tan monumental com les Cantigues, que inclouen 427 poesies i més de 400 melodies —algunes poesies no tenen melodia, i algunes melodies es repeteixen en més d’una cantiga”, segons Martínez. Les Cantigues estan escrites en galaicoportuguès i estan dedicades a la Verge Maria, que “és la donzella que va triar Alfons X com a trobador”.
En aquesta ocasió, l’Ensemble Alfonsí n’ha fet una selecció que inclou “algunes cantigues que eren significatives per al rei”, com ara la primera del recull, Des oge mais quer’eu trovar, que parteix de la temàtica dels set goigs i serveix per a justificar la importància de Maria. També interpretaran cantigues de loor, cantigues que narren miracles i cantigues ubicades al mar Mediterrani, que és d’on provenen la majoria de membres del grup.
Berta Coll i Bosch
Núvol