ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Cap Roig dona sentint un nocturn de Chopin

19/7/2004 |

 

En un extrem de l'escenari instal·lat als jardins de Cap Roig, dissabte hi havia (de manera discreta, però visible) una taula rodona amb una gerra amb aigua i dos vasos. Una imatge retinguda és la d'una dona asseguda darrere la taula amb expressió somiadora mentre escoltava, o millor dit, sentia, el Nocturn opus 48, de Chopin, que interpretava Ricardo Castro, pianista amb una imatge física que evoca la dels músics romàntics.

Aquesta dona, que a la vegada es revelava com un mirall idealitzat dels espectadors, ha interpretat mil vegades aquest nocturn, de manera que el seu capteniment podia suggerir una rememoració d'experiències. Al capdavall, per Maria Joao Pires, la immensa pianista que aleshores escoltava, la música és experiència viscuda i una possibilitat de comprendre millor la vida. És plenitud de l'harmonia i revelació del caos. I, com fa present de manera particularment commovedora quan interpreta Schubert, és una manera d'afrontar la tristesa fins trobar la lluminositat. Ho fa sentir quan l'interpreta. Reflecteix que així la sent quan l'escolta. Davant la música, la seva concentració és màxima. El seu respecte també ho és.

El concert va ser presentat a quatre mans, tot i que, de fet, la pianista portuguesa i el seu còmplice, Ricardo Castro, només van compartir el piano al principi i al final, amb una interpretació de la Fantasia en fa menor, de Schubert, que pot perdurar en la memòria. L'acte musical de dissabte a Cap Roig va permetre renovar, a la primera part, la convicció que Maria Joao Pires és una intèrpret excepcional que fa sentir intensament la música, que expressa els temes en la màxima riquesa i que n'extreu les ressonàncies més profundes. De tan interioritzada com la té, és com si la música fluís pel seu cos per ser vivament comunicada. Sense afectació, sense floritura i vanitat. De manera essencial. Al piano, Pires domina el temps i captiva.

Pel que fa a la segona part (capgirant el programa, centrat en balades, noctur
ns, fantasies i poloneses de Chopin, Castro va assumir el protagonisme), l'actitud atenta de Pires va fer present que la música ha trobat en ella una missatgera amb un plus d'excel·lència. Una missatgera capaç de conjurar totes les fresses d'un concert a l'aire lliure.

Si ella hi és, la música emociona.

Imma Merino
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet