6/4/2022 |
http://www.revistamusical.cat/la-nova-temporada-del-liceu-proposa-un-salt-al-buit/
El Gran Teatre del Liceu prolonga les celebracions del 175è aniversari amb una nova temporada que tindrà com a leitmotiv el “salt al buit” i que inclourà l’estrena d’un nou títol, una nova producció i dues coproduccions, a més de convidar un gran nombre de grans cantants i directors musicals i escènics.
D’acord amb la vocació iniciada per la direcció artística de Víctor Garcia de Gomar de fer del Liceu un centre de les arts i el pensament, la temporada 2022-23 tindrà sis artistes convidats de diverses disciplines: Jaume Plensa (artista plàstic, escultor i gravador), Antonio López (pintor i escultor), Marina Abramović (artista performer, fotògrafa, videoartista i escenògrafa), Louise Glück (poeta), Flávia Junqueira (fotògrafa i artista visual) i Raquel García-Tomás (compositora i videoartista).
Aquesta darrera és, precisament, l’autora d’Alexina B., òpera sobre la història de lluita per la identitat d’una persona intergènere sobre llibret d’Irène Gayraud i amb direcció escènica de Marta Pazos. Amb Lidia Vinyes-Curtis i Xavier Sabata en els papers protagonistes, i dirigida per Josep Pons, aquesta òpera il·lustra el focus d’atenció de la temporada en la nova creació pròpia i convertirà Raquel García-Tomás en la segona dona a estrenar una obra absoluta al Liceu –només després de Matilde Salvador, el 1974.
Un altre dels títols més esperats és Macbeth de Verdi, del qual s’estrenarà una nova producció mundial amb posada en escena de Jaume Plensa i direcció musical de Josep Pons.
Les dues noves coproduccions del Liceu que es podran veure a l’escenari de La Rambla són Tosca de Puccini, amb el segell de Rafael R. Villalobos, i Dido & Aeneas de Purcell, amb una proposta a camí entre l’òpera i la dansa dirigida escènicament i amb coreografia de Blanca Li i la batuta de William Christie.
Marina Abramović, per la seva banda, intervindrà en 7 deaths of Maria Callas, mentre que Antonio López recuperarà l’espectacle escènic en diàleg amb el Winterreise de Schubert a La Model que es va haver d’ajornar.
La temporada arrencarà amb Don Pasquale de Donizetti, dirigida per Josep Pons i Damiano Michieletto, amb un doble repartiment en què tindran presència especial les veus catalanes de Carlos Chausson, Carles Pachón, Sara Blanch i Serena Sáenz.
De Puccini també s’oferirà Il trittico, dirigit per Susanna Mälkki, una producció de Lotte de Beer de l’Òpera de Munic i les veus de Lise Davidsen i Ermonela Jaho, mentre que un altre títol verdià serà Il trovatore, dirigit per l’artista convidat Àlex Ollé i amb Saioa Hernández i Vittorio Grigolo al repartiment.
Pel que fa a l’òpera més primerenca, Jordi Savall dirigirà L’incoronazione di Poppea de Monteverdi, en una producció signada per Calixto Bieito i estrenada amb gran èxit a Zuric ara fa quatre anys.
Després de l’absència de Wagner la temporada actual, la propera s’hi podrà veure Parsifal, amb muntatge de Claus Guth, direcció musical de Josep Pons i els cantants Nikolai Schukoff, Elena Pankratova, René Pape, Matthias Goerne i Evgeny Nikitin. Així mateix, una selecció d’àries de Wagner sonaran al costat de les de Strauss en un concert que reunirà tres grans sopranos wagnerianes de tres generacions diferents: Waltrud Meier, Iréne Theorin i Lise Davidsen, també sota la direcció de Josep Pons.
Altres veus destacades són les de Javier Camarena i Nadine Sierra, que assumiran la parella protagonista de Manon de Massenet, que dirigirà Marc Minkowski. El director francès també oferirà Alcina de Händel en versió de concert amb Les Musiciens du Louvre, mentre que un altre gran nom de la interpretació històrica, René Jacobs, continuarà el seu projecte a l’entorn del mite d’Orfeu amb Orfeo ed Euridice de Gluck. I encara un altre director convidat, Rinaldo Alessandrini, oferirà madrigals de Monteverdi al Foyer amb el Concerto Italiano.
No faltaran a la nova temporada dos recitals conjunts –els de Piotr Beczała i Sondra Radvanovsky, d’una banda, i Sara Blanch i Xabier Anduaga, de l’altra– i un en solitari de Cecilia Bartoli. Així mateix, es recupera l’intercanvi amb l’Opéra de París previst l’any passat, amb la Novena Simfonia de Mahler que l’orquestra francesa oferirà sota la batuta de Gustavo Dudamel, mentre que l’Orquestra Simfònica del Liceu oferirà a París El castell de Barbablava de Bartók amb Iréne Theorin i Bryn Terfel.
Pel que fa a la programació no operística, s’enceta un cicle de la música simfònica de Mahler al llarg de cinc temporades, es consolida la música de cambra amb dos concerts amb formacions de l’Orquestra del Liceu i amb els artistes convidats Kolja Blacher i Stefan Dohr, i s’aposta per produccions de dansa, com Jungle book reimagined amb la companyia d’Akram Khan i Coppél-i.A. dels Ballets de Montecarlo, amb direcció de Jean-Christophe Maillot
S’estrenarà també La gata perduda, l’òpera participativa cocreada amb el barri del Raval, amb música d’Arnau Tordera i text de Victoria Szpunberg, mentre que LiceuAprèn programarà fins a nou espectacles ja estrenats.
La nova temporada, que ofereix un total de 40 títols: 13 títols d’òpera, 3 de dansa, 10 espectacles LiceuAprèn i 14 concerts/recitals, amb 204 funcions, té un pressupost de 51,4 milions d’euros.
El Liceu flexibilitza totalment els seus abonaments, que permetran canvis il·limitats i anuncia la creació d’una nova plataforma digital pròpia, Liceu + Live, que oferirà també la possibilitat d’abonament i visualització de cinc títols de la temporada.
Revista Musical Catalana