22/2/2022 |
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2102687-l-ombra-de-les-nits-de-debussy.html
El Liceu reivindica ‘Pelléas et Mélisande’ en un espai intrigant, sota la direcció d’Àlex Ollé i Josep Pons
Mélisande és una dona forta que confessa estimar el cunyat i no sentir-se’n culpable.
L’escenògraf Alfons Flores proposa un quadre intrigant, enmig d’un bosc i un llac estancat que s’adiu a la música de Claude Debussy (1862-1918). En paraules del director musical Josep Pons, aquest compositor va crear un univers nou, escapant-se dels referents musicals de Wagner i Beethoven. Es va basar en el teatre simbolista que ja plantejava Maeterlinck per construir una partitura que, lluny de narrar una situació d’un amor impossible, evoqués emocions. Pelléas et Mélisande, que s’estrena dilluns vinent i amb set funcions previstes fins al 18 de març, és, en paraules del director de La Fura dels Baus (i actual artista resident del Liceu ), Àlex Ollé, una oportunitat perquè el públic completi el quadre, ja que la peça deixa molts interrogants oberts que hi atorguen un aire oníric, simbòlic. El director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, efectivament, remarca que l’obra pivota més sobre els adjectius que no pas sobre els substantius. El llibret explica com Mélisande, casada amb el rei Golaud, s’enamora bojament del germà del rei, Pelléas. Però, més que qüestionar la moralitat, Debussy convida a indagar sobre la cara fosca de la lluna, sobre les emocions que recorren aquests protagonistes.
Per la soprano francesa Julie Fuchs, els intèrprets tenen molt clars símbols com quan Mélisande perd l’anell, juga amb els cabells o perd la corona. Tot i així, admet que el públic pot interpretar matisos que hi donin un altre caire. Però Mélisande no enganya quan diu, obertament, que s’estima Pélleas i que no se’n sent culpable. Això li dona un aire de dona potent, que la distancia de les dones de l’època (1902).
Àlex Ollé ha recuperat aquesta producció que es va estrenar el 2015 al Dresden Oper (Alemanya). Malauradament, es va destruir l’escenografia i per això el Liceu n’ha construït una rèplica (valorada en 240.000 euros), confiant que la producció interessi a altres teatres lírics per poder amortitzar l’esforç econòmic.
La producció, sense un elenc doble com sol preveure el Liceu, té un repartiment de luxe: a més de Julie Fuchs, Stanislas de Barbeyrac (Pelléas) i Simon Keenlyside (Goulad) completen el triangle amorós. Pons dirigeix l’Orquestra Simfònica del Liceu i també intervé el Cor del Liceu.
El mateix dia de l’estrena, també s’inaugura l’exposició de Cristina de Middel i Bruno Morais que es podrà veure al Balcó Foyer i a la sala Miralls. La mostra, que es podrà visitar fins al 13 d’abril, vol aprofundir sobre la relació entre humanitat, cultura i natura. Paral·lelament, el mestre Pons guiarà en l’exploració de les transformacions musicals sobre un mateix objecte literari, amb un programa que inclou peces dels compositors Fauré, Sibelius i Schönberg, el pròxim 7 de març
Pelléas et Mélisande es va estrenar a París el 1902. A Barcelona, es va representar per primer cop al Tívoli el 1919. El Liceu el programaria el desembre del 1930. Aquesta és la tercera ocasió que es programa aquest títol a la Rambla. Si en tota la història se n’han representat 13 funcions, ara se n’hi sumaran set més.
J. BORDES
El Punt/Avui