La JONC crea una tercera orquestra
17/7/2004 |
La programació de l'Auditori agafa aquest cap de setmana un marcat to jovenívol amb la presència de la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE) i la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC).
Després d'inaugurar ahir el Festival de Torroella de Montgrí, la JONC actua demà a l'Auditori amb el mateix programa, la Música fúnebre de Lutoslawski exercint de pròleg del Rèquiem alemany de Brahms. Lutz Köhler serà el director d'un concert que compta amb les forces combinades dels cors Madrigal i Lieder Càmera, així com amb la soprano María Luz Martínez i el baríton Enric Martínez-Castignani.
Immersa encara en la celebració del seu desè aniversari, la JONC vol encetar una nova etapa que inclou, com a novetat més significativa, la creació d'una nova orquestra que s'afegiria al conjunt habitual i a l'Orquestra de les Escoles de Música de Catalunya. Com va explicar Manel Valdivieso, director artístic de la formació, el nou conjunt estarà integrat "per antics membres de la JONC que ja són músics professionals en altres orquestres, tots amb menys de 35 anys". Després d'una primera experiència al Liceu per acompanyar l'English National Ballet, el nou conjunt començarà a partir del novembre a realitzar els seus propis projectes.
Per la seva banda, avui és el torn de la JONDE, que, sota la batuta de Christopher Hogwood, oferirà la suite de Pulcinella, de Stravinsky, i la Simfonia núm.2, de Mendelssohn. Sempre inquisitiu, el director britànic es va qüestionar el paper de les joves orquestres. "Per què són un invent del segle XX? Una jove orquestra és una institució educativa o és una orquestra simfònica normal? Els crítics la tracten amb més suavitat? Com hi arriben els músics, tenen experiència prèvia en orquestres?". La darrera pregunta potser va ser la més punyent: "Aquestes orquestres són el principi o el final?", d'una carrera. Hogwood no va amagar el seu desencís respecte als músics de la JONDE durant la seva recent estada a Lisboa: "En lloc d'anar als museus o provar el menjar local, anaven a MacDonalds i miraven la televisió". Pel que fa al programa, el fet de coincidir amb el Fòrum va fer que sorgís el tema de la pau. "Però la Novena de Beethoven no m'agrada", així que va optar per una altra pàgina simfònico-coral, la Segona simfonia de Mendelssohn, composta per commemorar el quart centenari de la invenció de la impremta.
Xavier Cester
Avui