11/1/2022 |
Lucas i Arthur Jussen tornen al Palau de la Música Catalana amb vuit músics de la Filharmònica de Berlín per interpretar El Carnaval dels animals de Saint-Saëns
El dimarts 18 de gener (Sala de Concerts, 20 h), el duo de pianos format pels germans Lucas i Arthur Jussen actuarà per tercera vegada al Palau de la Música Catalana, acompanyat en aquesta ocasió per vuit membres de l’Orquestra Filharmònica de Berlín. Guanyadors de múltiples premis, els joves holandesos interpretaran tres obres de la producció francesa més representativa per a piano a quatre mans d’inicis del segle XX, en què destaca la versió original per a conjunt de cambra i dos pianos d’El Carnaval dels animals de Camille Saint-Saëns, al costat d’obres de Francis Poulenc i Maurice Ravel. Un concert del cicle Palau Cambra per gaudir també en família.
Malgrat la seva joventut, els germans Jussen ja fa anys que actuen al circuit internacional i són lloats per la crítica i el públic. Al Palau de la Música Catalana van debutar el juliol del 2019 amb un programa que va incloure la transcripció per a dos pianos de La consagració de la primavera de Stravinsky; el segon concert va ser el febrer del 2021 amb un repertori que va combinar obres per a dos pianos i per a piano a quatre mans i que va incloure la versió original per a dos pianos de La valse de Ravel.
El concert començarà, a mode de preàmbul, amb el Quintet de cordes en Sol major, op. 77 d’Antonín Dvořák, “obra creada en el fructífer any 1875 gràcies a una beca estatal que permeté al compositor dedicar-se plenament a la creació musical”, explica Aurèlia Pessarrodona al programa de mà. El seguiran la “breu però intensa” Sonata per a piano a quatre mans de Poulenc, composta el 1918 mentre el compositor feia el servei militar en plena Primera Guerra Mundial, “on s’exploren sonoritats deliberadament allunyades de les vaguetats impressionistes”, i la Rapsòdia espanyola de Ravel, obra composta el 1907 i que “mostra la seva extraordinària habilitat per recrear música amb sonoritats hispanitzants aparentment autèntiques gràcies a girs modals i ritmes genuïns”. Clourà el concert la versió original per a conjunt de cambra i dos pianos solistes d’El Carnaval dels animals de Saint-Säens, “veritable broma musical plena d’enginy i humor, composta per al Dimarts de Carnaval del 1886. De fet, Saint-Saëns no va permetre que es publiqués en vida, no només perquè el to humorístic qüestionaria la seva reputació de compositor «seriós», sinó també per l’ús paròdic de material amb drets d’autor d’altres compositors. L’humor no impedeix, però, pàgines de gran lirisme, com el magnífic «Cigne» per a violoncel”, explica Pessarrodona.
Catclàssics