7/1/2022 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/la-cambra-de-la-generacio-z-227865
La Xarxa de Centres Cívics de Barcelona organitza el cicle Música Z per apropar la música d’estudiants de cicles superiors als barris.
Segurament no es diu prou sovint que els Centres Cívics fan una feina indispensable; més enllà de l’oferta cultural i educativa, són un punt de trobada que articula les relacions entre veïns, creen una dinàmica social que, en llocs tan marcats pel turisme com Barcelona, és sens dubte positiva i ofereixen la possibilitat de fer xarxa, fer barri, fer comunitat: tot això que sovint –i especialment en les grans ciutats–, queda perdut en l’intent. D’altra banda, segurament fem referència massa sovint a la Generació Z com a activistes idealistes i, alhora, com a generació de cristall; com a nadius digitals incapaços de concentrar-se que inventen llenguatge i s’esforcen per ridiculitzar els boomers. Mes enllà de l’estereotip, però, és un gruix de gent que ara ja es troba en els seus últims anys de formació i comença a entrar amb força al mercat laboral: la joventut és una condició que els (ens) caracteritza ara, però que no determina la qualitat de la feina que poden (podem) oferir.
Finalment, la música de cambra és un gènere que, per essència, es dona en la intimitat i la confiança de les sales més reduïdes, que es construeix com una conversa entre els músics i el públic i que, per tradició, connecta a les grans plomes internacionals amb els compositors de casa nostra. Aquests son els tres ingredients que formen part del cicle Música Z: repassem l’agenda de concerts que ha preparat la Xarxa de Centres Cívics de Barcelona i els intèrprets que els protagonitzen, tots estudiants del Centre Superior del Conservatori Liceu. Entre els mesos de gener i març, el CC Casa Orlandai, el CC Josep Maria Trias i Peitx, el CC Navas, el CC Pere Pruna, el CC Torre Llobeta i el CC Vil·la Florida acolliran una ruta de concerts breus que ens permetran conèixer aquesta nova generació de músics. Es tracta de la primera edició del cicle que es realitza en col·laboració amb la Fundació del Conservatori del Liceu; en les properes ocasions, s’hi afegiran altres escoles superiors de música de la ciutat.
En una trajectòria realment curta –el grup sorgeix la temporada 19/20– i amb una pandèmia d’entre mig ja han sigut premiats en diverses ocasions, d’entre els quals destaca el Rookie Chamber Music, i han trepitjat escenaris que van des d’un Festival Internacional de Colòmbia fins al Festival de Música de Cervera passant per diferents cicles de casa nostra. Estel Vivó (saxòfon soprano), Nabil Sarrate (saxòfon contralt), Aarón Lara (saxòfon tenor) i Clara Munté (saxòfon baríton) son Delia Quartet i ens oferiran obres de Reinhart, Dvorák, Bozza i Guillermo Lago al Centre Cívic Vil·la Florida (27.01.22) al CC Casa Orlandai (07.02.22) i al Centre Cívic Navas (17.02.22).
La mezzosoprano Cristina Tena, a qui vam escoltar al concert d’inici del cicle Liceu Jove,i el pianista Guillem León interpretaran obres de Beethoven, de de Falla i Schumann al CC Casa Orlandai (10.01.22), al CC Josep Maria Trias i Peitx (20.01.22) i al CC Pere Pruna (21.01.22). Tots dos becats per la Fundació de Música Ferrer-Salat i premiats en concursos nacionals i internacionals, per preparar les obres, primer treballen el text del poema i després busquen «tots els matisos possibles i el diàleg entre nosaltres per poder fer arribar el missatge que volem transmetre i crear una atmosfera». Tena ens comenta, «per cert, en Guillem és cec de naixement, per això el seu treball inicial és a través de la oïda, no de les partitures, i el treball conjunt és a través del so, no de les mirades. Això, lluny de ser un contratemps, ens ajuda». Pel que fa el repertori, la mezzosoprano apunta que algunes de les obres «tenen molt joc cambrístic», que la part pianística «té molta riquesa expressiva i harmònica i això permet sentir les emocions o fins i tot les imatges que descriuen els poemes».
Blanca Albert (violí), Miquel Fuentes (violoncel) i Miguel Gusí (piano) son Trio AlmArts, una formació de cambra que neix el 2020 sota la tutela d’Enrique Bagaría que busca la creació d’un paisatge sonor únic. Tot i haver-se creat recentment, han tocat en diferents cicles de municipis catalans i els seus components han estat premiats en més d’una dotzena de concursos nacionals i internacionals. Interpretaran obres de Schubert, Rachmaninov i Turina al CC Casa Orlandai (24.01.22), al CC Pere Pruna (28.01.22) i al CC Josep Maria Trias i Peitx (03.02.22).
A aquesta casa ens agraden les obres per a quartet de saxòfons d’autors contemporanis, i aquest repertori és, precisament, l’especialitat de Mezzo Quartet: Gisela Dekort (Saxòfon soprano), Sofia Claveira – Sena (Saxòfon contralt), Iván Belda (Saxòfon tenor) i Pol Cabrera (Saxòfon baríton) ens conduiran per un recorregut que anirà de David Maslanka a Eugène Bozza, passant per Guillermo Lago i Daniel López i acabant amb Arturo Márquez i Jun Nago i amb concerts al CC Torre Llobeta (10.02.22) i al CC Pere Pruna (18.02.22). Dekort apuntava que han escollit aquest programa perquè, d’una banda, hi ha «compositors amb qui tenim una connexió molt especial» i, de l’altra consta «d’obres molt complexes des del punt de vista cambrístic i ens ajuden a millorar», i afegia «després de treballar-les individualment, la millor manera de treballar les obres és portant-les a l’escenari!».
Sannois és el sobrenom que rebia el compositor francès Camille Saint-Saëns i el Quartet Sannois – Marta Rosselló, violí, Scarlett Martínez, violí, Elena Lasheras, viola, i Carlos Villa, violoncel– s’anomena així, precisament, per retre-li homenatge. Juntament amb Haydn, l’interpretaran en un concert que constarà d’una de les perles del «pare del quartet de corda» i d’un dels compositors clau per entendre la música francesa, però també de tradició europea. Els podreu escoltar al CC Vil·la Florida (13.01.22), al CC Navas (01.02.22), al CC Josep Maria Trias i Peitx (17.02.22) i al CC Torre Llobeta (24.02.22).
Bòreas Ensemble –Alba Valero, flauta, Miquel Pérez, oboè, Haizea Lores, trompa, Santi Peñarroja, fagot, i Oriol Ramos, clarinet– trepitja amb la seguretat de qui vol consolidar-se com a conjunt professional. Tenen un segell propi que treballen a partir, primer, de la recerca individual, després de la posada en comú i materialització de les idees –o «laboratori», com n’anomenen ells– i finalment de la presentació al clarinetista Isaac Rodríguez, professor i mentor del quintet. En aquesta ocasió, ens proposen un recorregut cronològic que va del classicisme fins a la nostra contemporaneïtat i que porta el títol d’Orígens: «és un programa que vol ser una representació de la gran capacitat musical del quintet de vent», explica Lores. Comencen el programa amb obres representatives de cada període i acaben al segle XX: «tanquem el concert amb una obra d’una compositora catalana, Kalonice d’Anna Cazurra, obra escrita a principis d’aquest segle XXI i que deixa clar que el quintet de vent és una formació amb una gran tradició, però sobretot amb un gran futur». En faran una ruta exhaustiva per tots els centres cívics que participen al cicle: al Navas (13.01.22), al Pere Pruna (24.02.22), al Torre Llobeta (27.01.22), al Vil·la Florida (03.02.22), al Casa Orlandai (21.02.22) i al Josep Maria Trias i Peitx (03.03.22).
La veu també és un instrument que es pot gaudir en format de cambra, per això la soprano Nerea López, la soprano Andrea Agustí, la mezzosoprano Maria Batlle, el tenor Marc Martínez Gargallo i el baríton Jordi Ferrer formen el Quintet Momentum, que podrem gaudir al CC Torre Llobeta (13.01.22) al CC Navas (18.01.22) i al CC Vil·la Florida (20.01.22). Amb un repertori centrat en la música renaixentista i barroca, però que arriba també fins a compositors contemporanis.
Més informació i entrades al web de Centres Cívics de Barcelona.
Alba Nogueras i Jané
Núvol