ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La suma de molts consells

5/1/2022 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/la-suma-de-molts-consells-228077

El Conservatori del Liceu organitza, un any més, el cicle Liceu Cambra amb classes magistrals ofertes per a grans noms de l’escena actual.

Fa uns mesos ens preguntàvem què volia dir ser jove en motiu del cicle Liceu Jove del Conservatori del Liceu. Unes setmanes més tard repassem la proposta que l’entitat ofereix des de ja fa set anys: el cicle Liceu Cambra. La institució centenària potencia la programació d’activitats complementàries pels seus alumnes convidant a grans intèrprets de l’escena actual a impartir unes sessions al llarg de la segona meitat del curs: si bé els altres anys arribaven pràcticament a la cinquantena d’activitats, aquest any la programació es veu reduïda a 4 concerts i 11 classes magistrals. Els estudiants de trompa, trombó, fagot, tuba, piano, violí i violoncel tindran l’ocasió d’escoltar els consells d’intèrprets d’arreu, solistes premiats en diferents ocasions i reconeguts internacionalment, per tal de desenvolupar unes competències determinades.

Stefan Dohr durant la classe magistral del cicle Liceu Cambra del Conservatori del Liceu.
Les masterclasses d’aquesta temporada es van inaugurar l’octubre passat amb Stefan Dohr, primer trompista de la Filharmònica de Berlin i del qual vam destacar-ne la subtilesa en la interpretació del The Moment of Blossoming que va oferir amb l’OBC. No és la primera vegada que l’alemany participa en el cicle Liceu Cambra, però l’èxit de les edicions passades l’ha portat de nou a l’escena barcelonina: «n’he après molt dels estudiants i espero que ells també n’hagin après una mica de mi. Per ells és tota una experiència tocar en un auditori tan gran venint d’una aula d’estudi petita: per això els és difícil acostumar-se a l’acústica d’aquest escenari, cal molt aire per transportar bé el teu so. Crec que al principi els va ser una mica complicat, però que al final ho vam aconseguir».

El cicle seguirà aquest mes de gener amb Tomer Maschkowski, trombonista de Rotterdam, que des del 2012, és trombó baix de la Deutsche Symphonie Orchester de Berlín i membre de diversos conjunts. Destaca el seu últim projecte Sliding through the Opera, que presenta èxits d’òpera adaptats per a trombó, trombó baix i piano. Unes setmanes més tard, també hi participarà Sophie Dervaux, qui a més de tenir una trajectòria brillant i ser la fagot de l’Orquestra Filharmònica de Viena, el 2021 va publicar un àlbum titulat Impressions amb obres de piano i fagot que ha estat molt elogiat per la premsa –el teniu disponible aquí– i, ambaixadora del seu instrument, està compromesa en ampliar el repertori per a fagot redescobrint obres o encarregant-ne de noves. L’última vegada que va participar al Liceu Cambra, entre d’altres aportacions, reflexionava: «abans, les orquestres estaven formades d’homes, com en moltes altres feines: canviar això demana temps. Si cada any s’obren tres o quatre places a una orquestres i s’agafen dues dones cada any, aquí s’està escollint amb paritat però aquesta paritat trigarà anys a reflectir-se dins de l’orquestra».

La seguirà l’endemà Rodin Rosendahl, tuba, considerat en el seu moment jove solista emergent i que, al llarg dels anys, ha anat teixint una carrera sòlida en diferents països d’Europa. A continuació, serà el torn de la pianista Edith Fischer qui, a més de tenir una trajectòria molt destacable com a solista, imparteix classes magistrals de manera regular a Europa i Amèrica del Sud. Destaca per les seves interpretacions del cicle complet de les Sonates per a piano de Beethoven, però el seu repertori reuneix compositors de totes les èpoques.

Quatre saxos i un piano formen l’Alliage Quintett, centrats en arranjaments d’obres mestres de diverses èpoques en composicions per a quartet de saxos i piano: els alumnes de cambra d’aquest instrument podran treballar conjuntament amb els intèrprets a finals de febrer. D’altra banda, els de violí tindran l’ocasió de tocar amb Rūta Lipinaitytė uns dies més tard. Els alumnes de violoncel podran rebre consells de Gustav Rivinius, considerat per molts el «millor intèrpret viu de Txaikovski» que ja va participar en el Liceu Cambra del 2018 i, durant la seva visita al Conservatori, apuntava: «cada estudiant té la seva manera de tocar, cadascú necessita un camí diferent per poder avançar. Per tant intento fixar-me en què és el que demana més atenció en cada cas, que pot ser molt diferent d’una persona a l’altra». I afegia «un professor de fora suposa una nova influència, de manera que, tot i que potser corregirà el mateix que el professor principal, farà servir unes paraules una mica diferents que poden ajudar a l’estudiant».

Akiko Ebi, pianista que, després d’actuar a algunes de les principals sales del món i d’una intensa carrera com a solista, en els últims anys s’ha dedicat a la instrucció de joves músics i des de l’any 2016 ha estat convidada regularment a donar classes magistrals a aquest mateix escenari. En una de les edicions anteriors destacava el nivell dels estudiants ha pujat molt: «la primera vegada que vaig venir, tots eren molt musicals però els hi faltava tècnica per poder acabar-se d’expressar. Ara veig el fruit del treball de tots els professors i, evidentment, dels mateixos estudiants». Tancaran el cicle el Quartetto di Cremona qui, entre d’altres, van debutar al Rudolfinum a Praga i al CRR Concert Hall a Istanbul i van realitzar concerts a diferents països europeus, i Salvatore Accardo, considerat un dels millors intèrprets del violí del segle XX.

Ara veig el fruit del treball de tots els professors i, evidentment, dels mateixos estudiants.Akiko Ebi
Dins el cicle, també hi haurà espai per a concerts: en destaquem els de l’Orquestra de Cambra de la Kaimerata, liderada pel violinista i professor del Centre Superior Liceu Kai Gleusteen, una cita imprescindible que ja fa uns anys que es repeteix i que, en aquesta ocasió, interpretaran obres de Prokofiev, Rachmaninoff, Schnittke. A més, també hi ha previstes actuacions de Brugalla & Stambolov piano duo i, l’endemà de la seva classe magistral, del Alliage Quintett.

De ben segur, la formació d’un músic no passa només pels consells d’un sol mestre: és la suma de moltes veus, moltes opinions, de moltes correccions allò que permet una millora. També és l’experiència de veure com la música es pot entendre des de moltes perspectives diferents el que li ajudarà a copsar tota la riquesa que amaga el seu instrument. Finalment, de la mateixa manera que una flor no fa estiu, una classe no fa el músic, per això és important mantenir iniciatives com aquesta de manera prolongada en el temps, perquè la suma no quedi aïllada i tingui un sentit real.

L’entrada general és de 10€, disponible a la seva pàgina web, però els alumnes del Conservatori Liceu tenen accés gratuït a totes les sessions i els estudiants de música i d’altres entitats culturals tenen un 50% de descompte. 

Alba Nogueras i Jané
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet