3/11/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/dansa-a-tres-bandes-i-una-fel-lacio-214274
L’OBC ofereix un concert amb l’estrena nacional de la Märchentänze del compositor Thomas Adès.
L’Auditori de Barcelona organitza a les set del vespre de divendres 5 i dissabte 6 de novembre un concert protagonitzat per l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) ple de ritme i amb una estrena. El programa traslladarà l’espectador a un ball de taverna del S.XV amb el Mephisto-Walzer de Franz Liszt, a una dansa de fades amb l’estrena nacional de l’obra Märchentänze de Thomas Adès, coencàrrec de L’Auditori, a una festa jovial amb Les biches de Francis Poulenc, i a l’estira i arronsa matrimonial amb una fel·lació de per mig d’Hotel Suite d’Adès.
Amb l’entrada de Faust i Mefistòfil a una taverna on es celebra un casament comença el primer dels Mephisto-Walzer “Der Tanz in der Dorfschenke” (El ball a la taverna), basat en el text del Faust de Nikolaus Lenau. El frenètic violí de Mefistòfil i la posterior interpretació d’un vals amorós embruixa els convidats i, entre aquest panorama, Faust aconsegueix seduir una donzella de la taverna. La plenitud romàntica i la capacitat d’aquesta música programàtica de transmetre l’èxtasi que es viu a l’escena de ben segur que tindran el mateix efecte sobre el públic que Faust sobre l’encisada donzella.
A Hector Berlioz hem d’agrair la fascinació de Lizst pel Faust de Goethe. Una admiració que va estendre en la seva etapa com a director de l’Òpera del Teatre de Weimar a la resta de l’obra de l’escriptor alemany. L’èxit de la versió per a piano del primer vals de Mefistòfil va encoratjar al músic a crear tres valsos més i una polca al voltant d’aquest personatge. La crítica, però, sol coincidir que cap dels consegüents arriben a l’excel·lència del primer vals que obrirà aquest concert de L’Auditori.
La sala barcelonina segueix apostant per la nova creació amb l’estrena a l’Estat d’un coencàrrec de L’Auditori, junt amb l’Orquestra de la Ràdio Finesa, l’Orquestra Simfònica Nacional Danesa i l’Orquestra Simfònica de Göteborg. Märchentänze per a violí i orquestra de Thomas Adès defineix la música eclèctica i heterodoxa del compositor. Aquestes “Danses de contes de fades” es conceben com un viatge sonor, ple de polaritats i contrastos que transmeten l’atracció i repulsió, omnipresent en diversos aspectes del món que ens envolta. L’estrena d’aquesta obra, amb la batuta del mateix Adès, suposa la darrera participació del compositor com a convidat d’aquesta temporada i l’anterior. El violinista finlandès Pekka Kuusisto prendrà el paper de solista en aquesta peça.
Després de quinze minuts de nova creació, l’OBC transportarà la sala cent anys en el temps amb la suite del ballet Les Biches de Francis Poulenc, estrenada el 1924 a l’Òpera de Montecarlo pels mítics Ballets Russos. Després d’una revisió de la partitura el 1940, el compositor va extreure del ballet original una suite de cinc moviments el 1948, eliminant l’obertura i les tres parts corals de la composició inicial.
L’obra reuneix noies i nois joves en una gran casa una tarda de primavera en una escena talment pròpia d’Antoine Watteau.
Definida pel poeta i crític d’art Jean Cocteau com una obra amb un “estil lleuger, bella i melancòlica”, l’obra reuneix noies i nois joves en una gran casa una tarda de primavera en una escena talment pròpia d’Antoine Watteau. La trobada, inicialment distingida i plena d’ironia, desemboca en una bacanal, emmetzinada de descontrol i joia desfermada, que es dirigeix a l’abisme. Una direcció similar en la qual anava el món occidental als anys vint, quan es va estrenar aquesta obra.
Amb l’Hotel Suite de Thomas Adès es posarà el punt final a aquesta proposta. L’obra és una selecció orquestral escrita el 2018 de temes i fragments de la transgressora òpera Powder Her Face del mateix compositor, estrenada 1995 amb una forta polèmica per incloure escenes i textos explícits i una representació musical d’una fel·lació. La trama de l’obra està basada en l’escandalós divorci de l’aristòcrata Margaret Campbell, duquessa d’Argyll, ple de filtracions a la premsa, imatges sensibles i situacions inimaginables.
Podeu accedir a més informació sobre la compra d’entrades al web de L’Auditori.
Pau Requena
Núvol