3/11/2021 |
https://www.ara.cat/cultura/thomas-ades-presencia-luxe-auditori-obc_1_4169403.html
El músic britànic dirigirà l'OBC i, com a pianista, acompanyarà el tenor Ian Bostridge al 'Winterreise' de Schubert.
Doble (o triple) presència de Thoma Adès (Londres, 1971) a L'Auditori de Barcelona. El prestigiós compositor, pianista i director d'orquestra britànic agafarà la batuta per dirigir l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) els dies 5 i 6 de novembre, i el dia 9 acompanyarà al piano el tenor Ian Bostridge en la interpretació del Winterreise [El viatge d'hivern] de Schubert.
El luxe de tenir Adès a Barcelona és encara més rellevant perquè l'OCB estrenarà aquí el concert per a violí i orquestra Märchentänze que el compositor britànic va escriure durant el confinament atenent un encàrrec de L'Auditori, l'Orquestra de la Ràdio Finesa, l'Orquestra Simfònica Nacional Danesa i l'Orquestra Simfònica de Göteborg. El solista en aquesta peça de quinze minuts serà el violinista finlandès Pekka Kuusisto. Adès, que aquests dies està assajant a Barcelona amb l'OBC, ha celebrat que Märchentänze es pugui interpretar "on sempre hauria d'haver-se fet: en una sala de concerts". L'orquestra també tocarà una altra composició d'Adès: una suite orquestral basada en la seva òpera Powder her face, una obra sobre el divorci de la duquessa d'Argyll, Margaret Campbell, i les seves aventures sexuals. Powder her face, estrenada el 1995, és coneguda també com "l'òpera de la fel·lació". La carrera operística d'Adès va continuar amb The tempest (2004), inspirada en l'obra de Shakespeare, i amb l'estrena a Salzburg de The exterminating angel (2016), una adaptació de la pel·lícula El ángel exterminador (1962), de Luis Buñuel.
El programa d'Adès al capdavant de l'OBC el completen el Mephisto Waltz núm. 1: der Tanz in der Dorfschenk [El ball a la taverna del poble], de Franz Liszt, i la suite del ballet Els biches, de Francis Poulenc. Segons Adès, la feina amb l'OBC està sent molt profitosa, especialment perquè l'orquestra ha entès molt bé les necessitats del director, que entén que la seva funció sempre és que les seves idees i necessitats arribin de manera fluida a l'orquestra; quan no arriben, diu, "és culpa" del director.
El monument del lied
El Thomas Adès pianista actuarà el 9 de novembre amb el tenor Ian Bostridge, dins de la temporada de cambra de L'Auditori. Es posaran al servei del monument del lied, el Winterreise de Schubert, el cicle que tots dos van enregistrar en disc el 2019. "Serà molt bonic retrobar-nos. Crec que en tindrem una perspectiva diferent", assegura Adès, que també explica que està treballant en una nova composició i que està content de tornar a "una escala molt més petita" després de mesos de compondre òperes enormes.
Xavier Cervantes
Ara