31/10/2021 |
https://www.ara.cat/cultura/cosmos-quartet-davant-projecte-mes-envergadura-palau-musica_1_4166505.html?utm_medium=social&utm_campaign=echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1635599268
La formació de cambra comença una residència de tres anys al Palau de la Música
"És el projecte de més envergadura que fem des que existim", diu ras i curt Bernat Prat, violinista del Cosmos Quartet, sobre la residència artística que la formació de cambra farà al Palau de la Música. En tres temporades, Prat, Helena Satué (violí), Lara Fernández (viola) i Oriol Prat (violoncel) interpretaran les integrals dels quartets de Robert Schumann i Johannes Brahms i Anton Webern. Tot plegat en sis concerts, el primer dels quals serà el 2 de novembre al Petit Palau i també es podrà seguir per streaming de manera gratuïta a través del Palau Digital. "És l'inici d'una relació a llarg termini per poder oferir al públic el talent d'una formació d'altíssim nivell artístic i amb molta personalitat", assegura Mercedes Conde, directora artística adjunta del Palau de la Música.
Efectivament, el Cosmos Quartet és un dels actius de l'ecosistema musical català que comparteixen altres formacions com el Quartet Gerhard, compositors com Raquel García-Tomás i Joan Magrané i segells com Seed Music, músics multipremiats, amb veu pròpia i alhora continuadors de diverses tradicions amb coneixement de causa. En el cas del Cosmos Quartet, el currículum inclou el primer premi en el concurs de la Fundació Irene Steels-Wilsing de Heildelberg el 2018, elogis del pianista Alfred Brendel, un disc amb Seed Music (que inclou una obra de García-Tomás) i estudis amb el Quartet Casals, que a més el va convidar a participar en la primera Biennal de Quartets de Barcelona. "El Quartet Casals ha canviat el panorama de la música de cambra a Catalunya i a Espanya", diu Bernat Prat. De fet, ha obert un camí que ara poden transitar altres amb la confiança que dona saber que aquí i arreu hi ha un públic per als quartets catalans.
Com diu Helena Satué, ara toca "fidelitzar" aquest públic. Per això és important la residència al Palau de la Música, i que, a més a més, sigui amb uns programes prou ambiciosos amb "compositors i estils variats" que poden funcionar individualment però que també tenen "un fil conductor". Schumann, Brahms i Webern formen un relat principal que en cada concert tindrà un complement dels diferents nacionalismes musicals del segle XX. Per exemple, en el concert del 2 de novembre tocaran un quartet de Ravel, i en els següents abordaran peces de "Bartók, Xostakóvitx i Britten, compositors que, tot i compartir època, són molt diferents", diu Bernat Prat. "També és una oportunitat per consolidar el quartet, i aquests programes segur que els tocarem amb més confiança allà on ens programin. Ens obriran alguna porta, segur", espera Satué.
Xavier Cervantes
Ara