5/10/2021 |
Paul Lewis i la Franz Schubert Filharmonia interpreten la integral dels ‘Concerts per a piano i orquestra’ de Beethoven en dos dies consecutius al Palau de la Música Catalana
El 10 i 11 d’octubre el pianista especialista en Beethoven Paul Lewis i la Franz Schubert Filharmonia (abans Orquestra Simfònica Camera Musicae) oferiran al Palau de la Música Catalana la integral dels cinc Concerts per a piano i orquestra de Beethoven, que va compondre al llarg de quinze anys. Dirigida pel titular de la formació, Tomàs Grau, recupera un dels programes posposats per la pandèmia i amb la qual ara la Franz Schubert Filharmonia inicia la seva temporada 2021-22 a la sala modernista.
Paul Lewis és un dels principals intèrprets del repertori pianístic centreeuropeu i les seves interpretacions i enregistraments de Beethoven han rebut elogis unànimes a tot el món. Per apropar aquestes obres al públic del Palau, el divendres 8 d’octubre, a les 19 h, al Petit Palau tindrà lloc la conferència “Beethoven: cinc formes d’explicar una història amb piano i orquestra”, que serà impartida per Carlos Calderón, doctor en humanitats, amb accés lliure. A més, el concert del dilluns es retransmetrà per streaming en directe i de manera gratuïta a través de la plataforma Palau Digital (www.palaudigital.cat).
La sessió del diumenge dia 10 començarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 2, en Si bemoll major, op. 19, el més clàssic dels cinc, que Beethoven va escriure i estrenar l’any 1795, i amb el qual es presentà en societat com a concertista tot demostrant el seu virtuosisme amb 25 anys. El seguirà el Concert per a piano i orquestra núm. 3, en Do menor, op. 37, estrenat el 1803, quan la sordesa de Beethoven ja era manifesta, però encara no li impedia d’interpretar les seves obres. I acabarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 4, en Sol major, op. 58, estrenat el 1808, i que marca el final de Beethoven com a intèrpret. Algunes crítiques de l’època van considerar aquest concert “el millor que mai ha compost” i alguns, com el musicòleg Emil Ludwig, el van qualificar com “el concert per a instrument solista i orquestra més perfecte que mai s’hagi escrit”. Tots tres concerts van ser estrenats a Viena.
A la sessió del dilluns dia 11, que començarà amb l’Obertura Coriolà, op. 62, es podran sentir el Concert per a piano i orquestra núm. 1, en Do major, op. 15, de llenguatge marcadament clàssic, estrenat el 1798 a Praga, i el Concert per a piano i orquestra núm. 5, en Mi bemoll major, op. 73, “Emperador”, considerada l’obra més espectacular mai vista fins al moment i una peça monumental, enèrgica i vital, carregada de bon gust i d’una exigència virtuosística extrema. A causa de la sordesa del compositor, l’Emperador va ser estrenat a Viena el 1812 pel seu deixeble, el pianista Carl Czerny. Aquestes dues obres compostes amb quinze anys de diferència coincideixen amb el màxim esplendor en l’evolució tecnològica del piano.
Catclàssics