ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Paul Lewis i la Franz Schubert Filharmonia interpreten els Concerts per a piano de Beethoven

5/10/2021 |

 

Paul Lewis i la Franz Schubert Filharmonia interpreten la integral dels ‘Concerts per a piano i orquestra’ de Beethoven en dos dies consecutius al Palau de la Música Catalana

 

El 10 i 11 d’octubre el pianista especialista en Beethoven Paul Lewis i la Franz Schubert Filharmonia (abans Orquestra Simfònica Camera Musicae) oferiran al Palau de la Música Catalana la integral dels cinc Concerts per a piano i orquestra de Beethoven, que va compondre al llarg de quinze anys. Dirigida pel titular de la formació, Tomàs Grau, recupera un dels programes posposats per la pandèmia i amb la qual ara la Franz Schubert Filharmonia inicia la seva temporada 2021-22 a la sala modernista.

Paul Lewis és un dels principals intèrprets del repertori pianístic centreeuropeu i les seves interpretacions i enregistraments de Beethoven han rebut elogis unànimes a tot el món. Per apropar aquestes obres al públic del Palau, el divendres 8 d’octubre, a les 19 h, al Petit Palau tindrà lloc la conferència “Beethoven: cinc formes d’explicar una història amb piano i orquestra”, que serà impartida per Carlos Calderón, doctor en humanitats, amb accés lliure. A més, el concert del dilluns es retransmetrà per streaming en directe i de manera gratuïta a través de la plataforma Palau Digital (www.palaudigital.cat).

 

La sessió del diumenge dia 10 començarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 2, en Si bemoll major, op. 19, el més clàssic dels cinc, que Beethoven va escriure i estrenar l’any 1795, i amb el qual es presentà en societat com a concertista tot demostrant el seu virtuosisme amb 25 anys. El seguirà el Concert per a piano i orquestra núm. 3, en Do menor, op. 37, estrenat el 1803, quan la sordesa de Beethoven ja era manifesta, però encara no li impedia d’interpretar les seves obres. I acabarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 4, en Sol major, op. 58, estrenat el 1808, i que marca el final de Beethoven com a intèrpret. Algunes crítiques de l’època van considerar aquest concert “el millor que mai ha compost” i alguns, com el musicòleg Emil Ludwig, el van qualificar com “el concert per a instrument solista i orquestra més perfecte que mai s’hagi escrit”. Tots tres concerts van ser estrenats a Viena.

 

A la sessió del dilluns dia 11, que començarà amb l’Obertura Coriolà, op. 62, es podran sentir el Concert per a piano i orquestra núm. 1, en Do major, op. 15, de llenguatge marcadament clàssic, estrenat el 1798 a Praga, i el Concert per a piano i orquestra núm. 5, en Mi bemoll major, op. 73, “Emperador”, considerada l’obra més espectacular mai vista fins al moment i una peça monumental, enèrgica i vital, carregada de bon gust i d’una exigència virtuosística extrema. A causa de la sordesa del compositor, l’Emperador va ser estrenat a Viena el 1812 pel seu deixeble, el pianista Carl Czerny. Aquestes dues obres compostes amb quinze anys de diferència coincideixen amb el màxim esplendor en l’evolució tecnològica del piano. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet