16/7/2021 |
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2000388-lucia-i-la-causa.html
El Liceu recupera ‘Lucia di Lammermoor’, ambientada en una sala de ball derruïda al Detroit dels anys cinquanta- El 27 de juliol es programa una sessió Under35 amb un repartiment de nous valors.
La directora d’escena polonesa Barbara Wysocka ha ambientat un dels títols més representats al Liceu, Lucia di Lammermoor, situant-la als anys cinquanta a la ciutat en crisi de Detroit, als Estats Units. Són anys de Kennedy a la presidència en què les dones lluiten pels seus drets. Lucia di Lammermoor, de Donizetti, s’havia estrenat el 1835 a Nàpols i exposa la tragèdia d’una noia que es vol casar per amor i com la impossibilitat de fer-ho li afecta la salut mental. La producció, rescatada de la Bayerische Staatsoper, es podrà veure al Gran Teatre del Liceu des de demà divendres fins al 28 de juliol. En els papers principals hi destaquen Nadine Sierra com a Lucia i Javier Camarena com a Sir Edgardo di Ravenswood.
Barbara Wysocka aprofita fotogrames de pel·lícules com Rebel sense causa o Bony & Clyde en el fons de la sala de ball destruïda per fer evident que la lluita social convidava Lucia a revoltar-se i provar de trencar una norma social imposada, amb el seu fort caràcter “que lluita pels seus drets”.
El matrimoni de conveniència que planteja el llibret de Salvatore Cammarano posa a l’escena la follia de la protagonista. Pel director artístic del Liceu, Víctor García de Gomar, això hi dona un toc d’actualitat, pensant en les conseqüències dels confinaments arran de la pandèmia. La directora d’escena hi coincideix perquè busca fórmules perquè el seus muntatges emmirallin la realitat del públic.
En canvi, la direcció musical de Giacomo Sagripanti, que dirigeix l’Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu, ha optat per una versió musicalment clàssica d’un dels títols més exigents i importants del bel canto. Sagripanti reivindica el so natural dels instruments de l’orquestra que són els que s’acosten més a les sonoritats vocals i donar valor al treball artesanal de la lírica.
Nadine Sierra debuta al Liceu amb aquest paper. En la presentació de la setmana passada estava eufòrica per poder actuar, després d’un llarg silenci imposat pels tancaments dels teatres d’òpera. En aquest sentit, aplaudia i celebrava la decisió del Liceu d’acceptar el repte d’obrir el teatre amb estrictes mesures de seguretat per evitar contagis entre l’equip artístic, tant en assaigs com en les funcions. Camarena, una veu molt estimada al Liceu, repeteix el rol d’Edgardo i celebra la versió perquè “apunta molt bé al missatge de l’obra i permet una reflexió útil per avançar com a societat”.
El dimarts 27 de juliol es programa una nova edició d’ Under35 . A diferència d’altres títols, en comptes d’habilitar l’assaig general, han programat una sessió especial per al dia 27 amb un repartiment jove que opta, d’aquesta manera, a debutar en nous rols al Gran Teatre del Liceu. Les entrades d’Under35, adreçat a joves menors de 35 anys (a 15 euros, sigui la localitat que sigui), es van posar a la venda dimarts. Ahir a la tarda, encara en quedaven algunes de disponibles.
LA XIFRA
302
representacions
s’han fet de ‘Lucia di Lammermoor’ al Liceu, des del 1849. L’estrena va ser a Nàpols el 1835.
J.B
El Punt/Avui