25/5/2021 |
http://www.revistamusical.cat/el-festival-pau-casals-dedica-la-40a-edicio-a-la-relacio-del-music-vendrellenc-amb-america/
Després d’haver hagut de suspendre la celebració de l’aniversari rodó el 2020 a causa de la pandèmia, del 10 al 22 de juliol tindran lloc els 9 concerts i activitats que integren la quarantena edició del festival vendrellenc.
D’aquesta manera, l’esdeveniment recordarà diversos esdeveniments personals i professionals de la vida de Casals en relació al Nou Món dels quals també s’escauen aniversaris: els 120 anys de la primera gira als Estats Units, el seixantè aniversari del concert a la Casa Blanca i el cinquantenari del discurs a les Nacions Unides -on va rebre la Medalla de la Pau i se li va estrenar l’himne de l’organització-.
El festival arrencarà amb un concert del pianista Javier Perianes que recordarà la mort de Granados amb obres del compositor lleidatà a més de Beethoven, Chopin i Liszt. Altres concerts destacats seran el de la soprano Sara Blanch –amb un programa Mozart, Rossini, Bellini, Gounod i Delibes-, el de l’organista Bernard Foccroulle –gran admirador de Casals, que ja va participar al festival fa dos anys-, el del violoncel.lista Santiago Cañón-Valencia i Naoko Sonoda al piano –que interpretaran sonates de Beethoven, Ginastera i Rakhmàninov- i el trio format per Daishin Kashimoto, violí, Claudio Bohórquez, violoncel i Eric Le Sage, piano, que rememoraran el mític concert a la Casa Blanca amb obres de Couperin, Schumann, Mendelssohn.
Culminaran el festival els dos concerts de l’anomenat projecte Marlboro, en al.lusió a la presència de Casals com a docent, els últims anys de la seva vida –de 1960 a 1973- en aquella cita americana. Fins a dotze joves músics –set d’ells, catalans- i cinc de sèniors, capitanejats per Jonathan Brown i Erica Wise, treballaran aquest doble programa durant una setmana.
D’altra banda, el festival ha volgut convidar expressament artistes sudamericans i japonesos per visibilitzar la relació de Casals amb aquests països. Finalment, també tindran lloc dues projeccions especials: una amb fragments dels concerts i discursos de Casals a les Nacions Unides i una altra amb imatges d’ell mateix dirigint un concert amb obres de Beethoven, Brahms i Haydn.
L’organització del festival, convençuda del potencial de creixement d’aquesta cita tal com ho manifesta l’evolució positiva de diversos indicadors –assistència, crítica, audiència dels concerts enregistrats- dels últims anys, aposta per una nova edició amb totes les mesures de seguretat, aforament dels espais al 50% i sense increment en el preu de les entrades.
Revista Musical Catalana