ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Finalitza la restauració del moble de l'orgue de la catedral de Solsona

11/5/2021 |

 

http://arrel.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1967559-finalitza-la-restauracio-del-moble-de-l-orgue-de-la-catedral-de-solsona.html

S’ha donat visibilitat a la peça d’estil neoclàssic, que estava completament enfosquida per elements contaminants.

L’orgue de la cate­dral de Sol­sona, con­si­de­rat l’últim gran orgue d’escola cata­lana, torna a lluir el moble d’estil neoclàssic, recent­ment res­tau­rat per un equip de cinc con­ser­va­do­res-res­tau­ra­do­res diri­gits pel Cen­tre de Res­tau­ració de Béns Mobles de Cata­lu­nya (CRBMC) del Depar­ta­ment de Cul­tura.

La res­tau­ració, que ha durat nou set­ma­nes, ha con­sis­tit en la fixació dels aixe­ca­ments de dau­ra­dura i poli­cro­mia i en la neteja del moble. L’actu­ació ha permès donar visi­bi­li­tat a la peça, que estava com­ple­ta­ment enfos­quida pels ele­ments con­ta­mi­nants. Aquesta actu­ació forma part del pro­jecte de res­tau­ració inte­gral de l’orgue, que es troba a la recta final, tot i que encara ha d’acon­se­guir 70.000 euros de finançament.

El moble de l’orgue de Sol­sona, d’un mar­cat estil neoclàssic, és el dar­rer gran orgue d’escola cata­lana, cons­truït l’any 1853 pel pres­tigiós orgue­ner Gaietà Vilar­debó. Es va cons­truir en el mateix espai que l’ante­rior i es van apro­fi­tar ele­ments d’orgues més antics cons­truïts pels orgue­ners Boscà i, espe­ci­al­ment, per la nis­saga dels Bor­dons, mes­tres orgue­ners ori­gi­na­ris de Sol­sona.

El suport de la caixa de l’orgue és de fusta de pi. És una estruc­tura sen­zi­lla i plana, for­mada per un cos major, un cos de la cadi­reta i una tri­buna que sobre­surt uns 2 metres de la paret. Els ele­ments arqui­tectònics de l’orgue són carac­terístics de l’arqui­tec­tura clàssica: pilas­tres dau­ra­des amb el fust aca­na­lat i amb capi­tells d’estil dòric; pilas­tres amb capi­tells d’estil jònic, i cor­ni­ses den­ta­des, tot poli­cro­mat amb mar­bre­jats, jas­pi­ats i dau­ra­dura amb full d’or i col­ra­dura.

L’estudi i el procés de res­tau­ració s’ha fet ’in situ’, amb la direcció tècnica del Cen­tre de Res­tau­ració de Béns Mobles de Cata­lu­nya (CRBMC). En la inter­venció hi ha col·labo­rat també el res­tau­ra­dor de l’ins­tru­ment, Albert Blan­ca­fort. S’ha fet una fixació dels aixe­ca­ments de dau­ra­dura i poli­cro­mia, per tal d’asse­gu­rar la seva esta­bi­li­tat, i també s’ha fet una desin­sec­tació cura­tiva i pre­ven­tiva del suport de fusta.

El procés més impor­tant ha estat la neteja del moble, ja que estava afec­tat per una densa capa de sutge adhe­rida sobre una capa de vernís natu­ral, que no dei­xava veure les tona­li­tats ori­gi­nals ni la bri­llan­tor de la dau­ra­dura. Per tal de seguir un cri­teri de mínima inter­venció, s’ha eli­mi­nat la capa de brutícia i sutge, però amb la con­ser­vació de la capa de vernís, ja que aquesta pro­por­ci­ona una pro­tecció a la pin­tura i al mateix temps li dona una pàtina del pas del temps. 


El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet