30/4/2021 |
http://www.revistamusical.cat/la-bottega-dopera-de-lesmuc-presenta-la-principessa-filosofa-i-due-gobbi-al-liceu-i-al-teatre-de-sarria/
La Bottega d’Opera de l’ESMUC presenta ‘La principessa filosofa-I due gobbi’ al Liceu i al Teatre de Sarrià.
Demà divendres, 30 d’abril (19 h), la Bottega d’Opera de l’ESMUC presentarà, en versió de concert, al Foyer del Gran Teatre del Liceu, l’espectacle La principessa filosofa-I due gobbi, fruit de la col·laboració entre l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i el Gran Teatre del Liceu que s’integra en un projecte de recuperació del patrimoni musical català; més concretament, de l’obra de Carles Baguer. El diumenge 2 de maig es podrà veure al Teatre de Sarrià de Barcelona (18 h), corresponent al Festival d’Òpera Km 0.
La Bottega d’Opera de l’ESMUC és un taller ja consolidat de l’ESMUC en què els estudiants experimenten el món operístic de manera professional i que culmina amb la presentació d’un espectacle davant el públic. En aquesta ocasió, la Bottega compta amb la direcció musical de Marzio Conti, la coordinació de la professora de cant Mireia Pintó, l’assessorament del musicòleg Oriol Pérez i Treviño i hi participen els cantants estudiants de l’ESMUC Aleksandra Gladysheva, Maria Isidoro, Maria Amaral, Enrique Padilla, Xavier Casademont, Alejandro López, Robin Sansen i Oriol Quintana, així com la col·laboració de l’actriu Sílvia Bel. La principessa filosofa-I due gobbi consta d’una primera part amb l’obertura de La principessa filosofa de Carles Baguer, un monòleg de l’actriu Sílvia Bel (explicació i composició teatral del primer acte d’I due gobbi) i el segon acte de La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi de Marcos Portugal (llibret de Cosimo Mazzini). La Bottega d’Opera de l’ESMUC va representar aquest projecte per primera vegada el 28 d’abril passat a la Sala Alícia de Larrocha de L’Auditori.
Precisament les investigacions musicològiques que ha realitzat Oriol Pérez Treviño aporten nova llum sobre idees preestablertes. En avaluar els manuscrits conservats a l’Arxiu de Música de Montserrat, s’ha confirmat que allò que es pensava que era la partitura íntegra de La principessa filosofa (1797) de Carles Baguer (1768-1808) només n’inclou l’obertura original. La resta de materials resulten una falsa atribució: ni els personatges ni l’autògraf es corresponen amb l’obra de Baguer. Segons Treviño, després de moltes hores de reconstruir el trencaclosques, l’obra mal classificada en aquesta carpeta són parts d’una altra òpera, La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi de Marcos Portugal (1762-1830), una important figura del patrimoni musical portuguès que va acabar els seus dies al Brasil.
Revista Musical Catalana