30/4/2021 |
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1961996-musicologia-intrepida.html
La recerca musicològica pot estar envoltada d’intrigues i girs de guió propis dels millors films detectivescs. Ho demostra, per exemple, el seguit d’investigacions musicològiques que han dut Oriol Pérez Treviño a formular nous plantejaments sobre qüestions no resoltes de l’òpera a Barcelona en el segle XVIII. El musicòleg manresà ha liderat una recerca que conclou que allò que es pensava que era la partitura íntegra de La principessa filosofa de Carles Baguer (1768-1808), estrenada l’any 1797 al Teatre de la Santa Creu, només incloïa l’obertura original i que la resta se li havia atribuït erròniament. “Ni els personatges ni l’autògraf es corresponien amb l’obra de Baguer”, explica Pérez Treviño. “Quan vam localitzar els manuscrits, vam veure que hi havia una obra mal classificada que, en realitat, era el segon acte d’I due gobbi, una òpera de Marcos Portugal, important figura del patrimoni musical portuguès.”
El Foyer del Liceu, avui, i el Teatre de Sarrià, diumenge, oferiran la presentació d’aquestes obres a càrrec de La Bottega d’Opera de l’Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc), un projecte dedicat a introduir els estudiants del centre en un món operístic professionalitzat i que, amb la direcció musical de Marzio Conti i la participació, també, de l’actriu Sílvia Bel, posa en relleu, segons Treviño, que la “confluència de col·laboracions entre institucions” pot esdevenir de gran importància per a la recuperació del patrimoni musical català.
G. V
El Punt/Avui