ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Otelllo, de Verdi, al Liceu amb Dudamel

16/3/2021 |

 

El mestre Gustavo Dudamel, considerat un dels directors més carismàtics del panorama actual, agafa el timó del fossat del Gran Teatre del Liceu per portar la batuta d’Otello de Verdi, que estarà en cartell del 27 al 31 de març i del 6 al 14 d’abril. Amb un total d’onze funcions, el director veneçolà dirigirà el seu primer títol escènic a Espanya i al Teatre, després d’oferir a l’octubre dues funcions d’Il Trovatore en versió de concert.

La producció de l’obra té el segell de la Bayerische Staatsoper, amb la direcció d’escena d’Amélie Niermeyer que busca l’equilibri entre la bellesa musical, la força dramàtica i la profunditat dels personatges amb una estètica elegant. La producció d’Otello es va veure obligada a canviar degut a les limitacions actuals en els transports europeus, que van impossibilitar l’arribada del muntatge previst amb la Royal Opera House des de Londres. Malgrat les dificultats generades per la pandèmia, el Teatre reforça el seu compromís per oferir una programació de qualitat presentant una proposta que compta amb un equip artístic únic i excepcional en el panorama actual internacional. En un moment on la majoria de teatres a nivell mundial s’han vist obligats a tancar, el Liceu torna a posar de manifest que la cultura és segura, aplicant mesures que garanteixen la correcte execució de les restriccions decretades per les autoritats, així com el protocol desenvolupat pel propi Teatre validat pel Procicat.

Otello requereix un alt nivell vocal per acarar una partitura exigent, que prendrà vida amb un elenc de luxe que encapçalen els tenors Gregory Kunde i Jorge de León, dos Otellos de llarg recorregut, equipats amb una veu ferma i segura; tots dos coneixen els secrets del personatge i saben extreure’n el màxim partit. El doble repartiment per al paper crucial de Jago recau en el baríton malagueny Carlos Álvarez, que tornarà a interpretar un dels seus rols predilectes, com també el veterà Željko Lucic, especialista en malignes verdians. Desdemona serà representada per dues sopranos de registre diferent, l’spinto búlgara Krassimira Stoyanova –una experta de llarga trajectòria amb una gran fortalesa– i la lírica dramàtica Eleonora Buratto, cantant d’un timbre delicat que brillarà en els passatges més lírics.

Les celebrades frases d’introducció de l’heroic Otello, en una de les entrades més grans de la història de l’òpera, seguides d’un pla perfecte ple de mentides i estratègies, condueixen a la desintegració d’un personatge obsessiu i gelós, així com un final tràgic per Desdemona. Jago, en la seva estratègia, intueix aquesta feblesa en Otello i ordeix un pla pervers. Quan Verdi es va submergir en l’escriptura de l’òpera, el compositor italià es va arribar a plantejar que el títol de l’òpera fos Jago perquè és en aquest malvat en qui recau la major part del pes dramàtic de l’òpera.

Però la producció original de la Bayerische Staatsoper, que es ara presenta al Liceu, planteja un enfocament diferent pel que fa al protagonisme de cadascun dels personatges principals del triangle format por Otello, Desdemona i Jago. Poques vegades es para atenció a la víctima, Desdemona, que és en qui posa el focus la directora escènica, Amélie Niermeyer. De fet, els quatre actes de l’òpera transcorren a l’entorn tancat i opressiu de la seva cambra, fins i tot en la famosa arribada d’Otello –Esultate!. El principi del primer quadre no s’esdevé davant del poble de Venècia, en salvar-se de la tempesta en què gairebé naufraga la seva nau, sinó obrint les portes de bat a bat davant l’estimada, just al mateix palau on s’ha manifestat el seu amor.

Otello serà un dels reptes per a l’Orquestra Simfònica i el Cor del Liceu, que per a aquesta ocasió comptarà amb la direcció de Gustavo Dudamel, que recentment ha estat guardonat amb el Grammy a la millor interpretació orquestral per Charles Ives: Complete Symphonies al capdavant de la Filharmònica de Los Angeles. El reconegut mestre desgranarà els secrets d’aquesta partitura verdiana fascinant: una autèntica celebració musical en la qual es posarà en acció la contundència orquestral. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet