11/3/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/artificia-musica-i-intel-ligencia-artificial-160671
Neix un nou espai de debat que connecta la tecnologia amb la creativitat artística.
Aquest mes de març s’engega el projecte ARTIFICIA, tres trobades digitals per debatre el paper de les noves tecnologies en l’art i els processos creatius. The Visual Suspects, l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA-CSIC), Kreomúsica i UPF Ventures són les institucions que estan darrere aquesta iniciativa. Per fer-ho, però, no estan sols, compten amb diversos investigadors i experts, i la col·laboració de l’ESMUC, el Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra i el Festival Cruïlla.
L’arribada del món digital, a finals del segle XX, ha transformat radicalment la nostra forma de concebre el món i, per tant, la forma com plasmem aquesta visió en l’art també ha canviat. ARTIFICIA pretén ser un espai que vertebri aquesta nova relació de l’art amb la tecnologia i, conseqüentment, amb el món contemporani.
Però de què serveix construir un missatge i reflexionar sobre certs temes si no arriba al públic general? Per fer-ho, la plataforma desenvolupa les seves activitats a través del portal web propi i amb trobades virtuals emeses gratuïtament en directe pel canal de YouTube de l’organització. Aquest aprofundiment es produirà a través de tres sessions amb experts, científics, músics i professionals de la cultura que tractarà, cada una, d’un aspecte concret del procés de creació musical: la improvisació, la composició musical i les eines per la interpretació i l’educació musical.
Les tres sessions d’ARTIFICIA tractaran la improvisació, la composició musical, la interpretació i l’educació musical
Aquest dimecres 10 de març a les sis de la tarda s’ha donat el tret de sortida a aquesta primera edició de l’ARTIFICIA amb una sessió dedicada a la Intel·ligència Artificial i la improvisació musical. Una de les principals idees que s’han debatut és si la Intel·ligència Artificial pot arribar a emular l’espontaneïtat de la música jazz.
Per fer-ho, han comptat amb Ramon López de Mántaras, profesor titular i ex-director de l’IIIA, com a moderador i amb les intervencions dels músics i investigadors de la University of London Mark d’Inverno i Matthew Yee-King, Sara Sithi-Amnuai compositora i tecnòloga creativa, Augusto Sarti, professor titular d’enginyeria musical i acústica de la Politecnico di Milano i a la investigadora italiana Clara Borrelli. Tots ells han presentat projectes artístics propis recents i han actuat en directe per la conferència.
Les performances seran l’emulsionant de totes les sessions i exemplificaran l’ús de la intel·ligència artificial per la creació artística en alguns dels conceptes que es treballaran.
Aquest cicle de trobades té una vocació generalista. Malgrat comptar amb experts i desenvolupadors especialitzats en els temes a tractar, el contingut no està exclusivament pensat per creadors musicals o desenvolupadors tecnològics, sinó que és obert a qualsevol persona que hi estigui interessada. L’organització d’aquest cicle explica que trobaven a faltar un espai comú de trobada i intercanvi d’idees entre “un gran potencial de persones implicades en aquestes àrees, tant en l’àmbit universitari, de centres especialitzats d’investigació, com d’artistes i creadores”.
La filosofia i l’ètica no són absents. L’ús de la intel·ligència artificial per a la creació artística i per la relació amb la intel·ligència humana genera uns dilemes que es tractaran i que completen aquesta voluntat d’ARTIFICIA d’analitzar l’impacte en la societat des d’una perspectiva crítica.
ARTIFICIA busca analitzar l’impacte de la intel·ligència artificial en la societat des d’una perspectiva crítica
Les properes dues propostes
Dues sessions més complementaran la d’aquest dimecres 10 de març entre el mes d’abril i maig. La segona serà dijous 8 d’abril a les sis de la tarda i tractarà la composició musical amb els investigadors Marco Schorlemmer i Emilios Cambouropoulos, els compositors Artemi – Maria Gioto i Ferran Cruixent. També hi participarà Artur García, investigador al Barcelona Supercomputing Center, i Danae Stefanou, investigadora al Departament d’Estudis Musicals de la universitat de Tessalònica. Tots ells moderats per Ramon Sangüesa, doctor en Intel·ligència Artificial a la Universitat Politècnica de Catalunya.
La darrera sessió, dimecres 5 de maig a les sis de la tarda, se centrarà en la interpretació i l’educació musical amb Intel·ligència Artificial. El debat tractarà l’equitat de gènere, la inclusió i la democratització de l’aprenentatge musical. Ho faran amb Sergio Giraldo, investigador al Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, com a moderador i amb els investigadors Rafael Ramírez, Anna Xambó, Enric Guaus i Alia Morsi, i l’enginyera i música Luisa Pereira.
Pau Requena
Núvol