ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'OBC arrenca per 'bulerías'

29/6/2004 |

 

Ginesa Ortega, Poveda, Chicuelo i Israel Galván ofereixen un concert amb l'orquestra simfònica.

Els 'cantaores' Ginesa Ortega i Miguel Poveda, el guitarrista Chicuelo i el 'bailaor' Israel Galván oferiran un concert per 'bulerías', 'martinetes', 'seguiriyas' i 'alegrías' acompanyats dels més de 80 músics de l'OBC, sota la direcció de Joan Albert Amargós.

Després de l'experiència del concert amb els DJs Ryuichi Sakamoto i Christian Fennesz dins del marc del Sónar, l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya torna al camp de la fusió, ara amb el flamenc.

El concert, que tindrà lloc dimecres a l'Auditori de Barcelona, està basat en la idea de "demostrar el punt de contacte que hi ha entre el flamenc i la música simfònica". Així, el compositor i director Joan Albert Amargós ha dissenyat un programa en què combina l'aproximació de la música clàssica al flamenc a través de l'obra de Manuel de Falla El amor brujo, amb una nova composició titulada Cante i Orquestra, feta a tres bandes pel mateix Amargós, Miguel Poveda i Juan Gómez Chicuelo.

"El amor brujo és una obra que parteix de l'arrel flamenca -explica Amargós-. Falla va pactar amb una cantaora a l'escriure-la. En aquesta ocasió, la cantaora és Ginesa Ortega. Nosaltres, per a Cante i Orquestra hem fet el mateix. Seguim amb aquesta voluntat d'apropar les cultures i demostrar que la música popular adaptada a l'estructura simfònica pot conviure de meravella".

A l'hora de treballar, Amargós explica que Chicuelo i Poveda li van presentar una maqueta i una estructura sobre el que volien fer i ell va fer els arranjaments simfònics buscant dinàmiques, colors i emocions. Amb tot, el compositor té clar que "una orquestra clàssica no pot tocar bulerías perquè, encara que els músics siguin molt bons, cal haver estudiat flamenc per entendre els diferents ritmes, que són molt difícils; cal estar-hi acostumat".

Tant Poveda com Chicuelo i Galván, en l'àmbit del baile, són tres artistes que anteriorment ja havien treballat en projectes de fusió. "Nosaltres entenem el flamenc com a música i com el compromís d'avançar i de posar-nos al mateix nivell d'altres músiques, perquè la nostra encara està considerada per sota", assegura Poveda. Pel cantaor català, la seva opció i la dels seus col·legues és defensar un flamenc que es pugui "moure amb total llibertat". "Moure'l i tocar els nassos als inamovibles des de la base del flamenc; som llibertaris", assegura. D'aquesta manera, "enriquim la nostra música i a nosaltres mateixos".

Cante i Orquestra, que també compta amb tres veus femenines en els cors, està estructurat com una suite en què se succeeixen els pals de martinete, seguiriya, tango, bulerías, alegrías i tientos, tots amb lletra de Chicuelo tret del poema de García Lorca Romance de la dulce queja.

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet