26/1/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/els-jocs-sonors-de-crossinglines-149974
L’ensemble CrossingLines interpreta a L’Auditori obres de Clara Iannotta i Daniel Moreira.
El compte enrere per al concert de CrossingLines a L’Auditori de Barcelona ja ha començat. Dins el cicle Sampler Sèries, i sota la direcció de Lorenzo Ferrándiz, l’ensemble de música contemporània presentarà el proper dimarts 2 de febrer la proposta ‘Ludvan ven Beethowig’, que s’articula sobretot a partir d’obres dels compositors Clara Iannotta (Roma, 1983) i Daniel Moreira (Brasil, 1984). Nascuts amb un any de diferència, aquests dos creadors “representen l’èxit d’una generació jove amb inquietuds compositives similars però amb aproximacions subjectives diferents”, segons el director artístic de CrossingLines, Pablo Carrascosa.
“El ritme, la repetició, l’electrònica i la incorporació musical d’objectes quotidians juguen un paper important en totes les peces del concert”, assegura Carrascosa. La peça Dead Wasps in the Jam-jar (i) (2015) de Iannotta encapçala el repertori. A l’hora de crear aquesta obra, la compositora italiana va prendre com a inspiració el segon moviment de la Partita núm. 1 de J. S. Bach. CrossingLines interpretarà dues obres més de Iannotta, D’après (2012) i The people here go mad. They blame the wind (2014), que exploren les mutacions que pateixen els records sonors a mesura que els evoquem.
Del compositor brasiler, sonaran dues obres justament al final del concert. La primera, titulada Countdowns (2014), és la peça del programa que aplega un major nombre d’instruments: flauta, clarinet, saxo, trompa, trompeta, trombó, percussió, piano, viola i violoncel. En aquesta obra, Moreira parteix del procés de compte enrere —present, per exemple, a les campanades de Cap d’Any o al llançament d’un coet— i el fa servir com a “font d’expectativa i element potenciador del drama”, en paraules seves. Com comenta el mateix Moreira, “l’ensemble assumeix el rol de diferents màquines de compte enrere i reflecteix i enriqueix comptes regressius reals presentats pels samplers”.
La segona obra del creador brasiler, Rhythmic Study 4b-Ludvan ven Beethowig (2009), és la darrera del repertori i dona títol al concert. Carrascosa explica que aquesta peça “està composta basant-se en tècniques d’àudio digital, com el sampling i l’edició, i d’alguna manera recrea l’efecte d’un CD ratllat, amb bucles imprevisibles i salts sobtats en el temps”. Moreira va dedicar-la al compositor John Oswald. De fet, el subtítol ‘Ludvan ven Beethowig’ és un gest de complicitat amb Oswald, que acostumava a titular les seves obres amb anagrames de noms d’artistes que citava.
El repertori, que es completa amb Symbiosis II (2010) de Natacha Diels i Dis Un Il Im Ir (2013) de Bryan Jacobs, convida el públic a reflexionar sobre els sons que envolten la societat dia a dia. Com escriu el director d’orquestra Asier Puga al programa de mà del concert: “Vivim immersos en una superposició de sons, passats i presents. Existim i ens socialitzem en un laberint sonor. Per això no seria forassenyat preguntar-se com aquesta realitat afecta la creació musical contemporània? Una resposta podria ser precisament aquest concert”.
Un dels objectius de CrossingLines rau a “cuidar el treball escènic entenent el concert com una experiència no només acústica”, comenta Carrascosa. En aquesta ocasió, l’ensemble comptarà amb uns quants substituts puntuals, perquè alguns dels integrants habituals del grup viuen a l’estranger i no poden desplaçar-se fins a Barcelona.
Berta Coll i Bosch
Núvol