21/1/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/lobc-entre-el-caos-i-la-nova-creacio-149071
L’Auditori acull dos concerts de l'OBC i la pianista Varvara amb l'estrena d'una nova composició de Núria Giménez-Comas.
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) pujarà a l’escenari aquest cap de setmana per presentar Els elements, una de les propostes més esperades de la temporada d’hivern de L’Auditori. Acompanyada de la pianista russa Varvara, i sota la direcció de Duncan Ward, l’OBC interpretarà un repertori divers, que aplega obres de Jean-Féry Rebel, Béla Bartók, Maurice Ravel i Núria Giménez-Comas. Es faran dues funcions —el dissabte 23 de gener, a les 7 de la tarda, i el diumenge 24, a les 11 del matí—, la segona de les quals es podrà seguir també per streaming a través de L’Auditori Digital.
El concert començarà amb ‘Le cahos’, l’obertura de Les éléments (1737) de Rebel, i es clourà amb Le tombeau de Couperin (1919) de Ravel. Així doncs, des de Rebel fins a Ravel, la proposta de l’OBC recorre la història de la música clàssica. Entremig, els intèrprets s’aturaran al Concert per a piano i orquestra núm. 3 (1945) de Bartók, que permetrà que Varvara faci lluir el seu virtuosisme. A més de ser una bona oportunitat per escoltar de nou algunes peces clàssiques imprescindibles, aquest concert acollirà l’estrena mundial d’una de les darreres obres de la compositora catalana Núria Giménez-Comas, presentada sota el títol Nostalgia of light, Yearning for… (2020).
‘El caos’ de Rebel, en temps de pandèmia
El foc, la terra, l’aire i l’aigua ballaran per la Sala 1 Pau Casals de L’Auditori. Les éléments (1737) de Rebel representa musicalment els quatre elements de la naturalesa. Aquesta simphonie barroca, concebuda com un conjunt de danses orquestrals, és una obra certament insòlita. Bona part de l’originalitat de la peça rau en la seva obertura, ‘Le chaos’, que capta el caos primigeni —la barreja desordenada d’elements abans que sorgís el cosmos, abans que es creessin totes les coses del món. Pot resultar interessant explorar la idea —o el so— de “caos” ara que, en plena pandèmia del coronavirus, la sensació de desgavell és present arreu.
Núria Giménez-Comas i l’aposta per la nova creació
La nova creació és una de les prioritats de L’Auditori. N’és una demostració l’estrena mundial de l’obra Nostalgia of light, Yearning for… (2020) de la compositora catalana Núria Giménez-Comas (Girona, 1980). El vincle entre la compositora i L’Auditori va més enllà del concert d’aquest cap de setmana: està previst que al llarg dels propers mesos s’enregistrin dues obres de Giménez-Comas —la que s’estrena dissabte i, també, Ad limen caeli (2018), una peça per a orquestra de cambra— que formaran part del segell discogràfic de L’Auditori.
Berta Coll i Bosch
Núvol