16/1/2021 |
http://www.revistamusical.cat/torna-el-concurs-tenor-vinas-amb-el-major-nombre-de-concursants-catalans-dels-ultims-anys/
Malgrat els entrebancs generats per la pandèmia, l’esforç dels principals teatres d’òpera del món i dels organitzadors manté viu el Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas que arriba, fidel a la seva cita, a la recta final a la ciutat de Barcelona i el Gran Teatre del Liceu del 16 al 24 de gener.
La 58a edició del certamen repartirà fins a cent 155.000 euros en premis entre els 447 cantants de 55 països es van inscriure per participar en les proves prèvies. Tot i la forta presència de participants internacionals -amb Corea del Sud, un any més, en primer lloc-, enguany és especialment significativa la participació de candidats espanyols, amb un total de 42 concursants, 13 d’ells catalans, un nombre molt superior al de les edicions anteriors.
El Conservatori Superior de Música del Liceu acollirà la segona prova els dies 17 i 18 de gener, i la semifinal el 19 i 20. El 22 de gener tindrà lloc la final al Gran Teatre del Liceu i el 24, el concert dels guanyadors en el mateix escenari.
Entre les mesures preventives per garantir la seguretat, més enllà de les normatives que han anat aprovant les autoritats públiques, la primera fase del concurs es va fer mitjançant proves en línia als teatres participants, que han estat el National Centre for the Performing Arts of China de Pequín, la Deutsche Oper de Berlín, el Teatro alla Scala de Milà, The Metropolitan Opera House de Nova York, l’Òpera de Los Angeles, l’Opéra National de París, la Royal Opera House Covent Garden de Londres, el Teatre Bolxoi de Moscou i el Teatro Real de Madrid.
En la segona fase, presencial, s’han extremat les precaucions amb proves PCR per als cantants que viatgen des d’un altre país, l’allotjament en habitacions individuals i la celebració de les proves que tindran lloc al Conservatori Superior de Música del Liceu a porta tancada. A més, el concert final, el concert dels guanyadors i algunes de les activitats paral·leles es transmetran en streaming. D’altra banda, en previsió que alguns concursants no poguessin viatjar fins a Barcelona, l’organització ja va augmentar el número de seleccionats per a la segona fase.
Pel que fa als membres del jurat, els directors artístics dels principals teatres del món han mantingut la seva presència a la fase final del certamen. Només en el cas dels que provenien dels Estats Units, l’organització ha hagut de substituir-los.
Entre les activitats paral·leles, més enllà del pregó inaugural de dissabte 16 a càrrec del periodista i escriptor Sergio Vila-Sanjuán al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona -enguany seguit d’un recital de joves cantants premiats al concurs, com Serena Sáenz, Iván Ayón i Carles Pachón, amb Josep Buforn al piano-, destaca una taula rodona entre responsables dels principals teatres d’òpera del món per analitzar la situació del sector que tindrà lloc el dia 21 i es podrà seguir en línia.
Fundat l’any 1963 per Jacint Vilardell en memòria del cèlebre tenor català Francesc Viñas, el concurs ha assolit un gran prestigi internacional i ha esdevingut una de les competicions més importants de l’òpera a nivell mundial. El concurs ha donat a conèixer grans veus de l’òpera com ara les de Vicente Sardinero, Elena Obraztsova, Dalmau González, Enedina Lloris, Sumi Jo, Aquiles Machado, Olga Borodina, Violeta Urmana, Tamara Wilson, Olga Kulchynska i Javier Camarena, entre moltes d’altres.
Revista Musical Catalana