ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Berlín escridassa 'El rapte del serrall' de Calixt Bieito

22/6/2004 |

 

El públic rebutja la proposta del director per les altes dosis de violència i la modificació que fa de la història original.

Nova polèmica de Calixt Bieito. Berlín és una ciutat acostumada a les interpretacions radicals dels clàssics, però el públic de la Kömische Oper sembla que no va entendre la versió que el director català va estrenar d''El rapte del serrall' de Mozart.

Part del públic va interrompre l'obra en nombroses ocasions amb crits contra les altes dosis de violència i la modificació del llibret. L'aparició a l'escenari de Bieito va ser rebuda amb una prolongada escridassada que va contrastar amb l'ovació de deu minuts que van dedicar als cantants. La intenció de Bieito era denunciar l'esclavitud sexual i la denigració que pateixen moltes prostitutes arreu del món. Amb aquesta finalitat, el director va fer interpretar als cantants dures escenes de sexe i violència.

La primera i més gran esbroncada va succeir quan a escena es representava l'assassinat i mutilació d'una prostituta. Part del públic va començar a xiular i a dedicar expressions com "quina merda" i "cràpules" mentre altres grups demanaven silenci i aplaudien amb força. Tot seguit, durant uns minuts, alguns espectadors van interpel·lar irònicament el personatge del paixà Selim, el propietari del bordell, quan interpretava un dels quatre monòlegs de la pel·lícula L'últim tango a París que Bieito va incloure al llibret. Abans d'aquest enfrontament, el teatre havia rebut satisfactòriament la posada en escena, malgrat situacions sadomasoquistes com la violació anal de Pedrillo, diverses pallisses a prostitutes i nombroses representacions sexuals de copulacions amb els cantants despullats. Però al tercer acte, el desencant del públic va assolir el màxim nivell. Bieito va modificar la història perquè la fugida del prostíbul per part dels protagonistes es convertís en un bany de sang on Belmonte i Pedrillo assassinen totes les prostitutes-esclaves i el baixà i el seu súbdit Osmin, i que finalitza amb el suïcidi de Constanza, "desencisada per la manca d'humanitat" al descobrir que Belmonte decideix convertir-se en el nou amo del prostíbul.

Algunes persones van marxar, van cridar "prou sang" i van demanar l'acomiadament de Bieito. El director va reconèixer que les crítiques li havien fet mal i que "la gent ja anava predisposada per reaccionar així", motivats per les prèvies de la premsa alemanya. En canvi, la direcció de la Kömische Oper va oferir a Bieito el mateix diumenge que dirigís Fidelio d'aquí a dos anys. La temporada vinent l'expectativa a Berlín seguirà perquè Bieito ha de fer Madama Butterfly.

Cristian Segura
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet