22/10/2020 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/tres-metamorfosis-a-lauditori-128853
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya es posa sota la batuta de Joseph Bastian per interpretar obres de Thomas Adès, Mozart i Strauss
L’Auditori de Barcelona acollirà aquest cap de setmana dues sessions de la proposta musical ‘Metamorfosis’. Sota la batuta del director Joseph Bastian, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el pianista Sebastian Knauer interpretaran tres obres que juguen amb la idea de transformació: els Tres estudis de Couperin(2006) de Thomas Adès, el Concert per a piano i orquestra número 24 en do menor (1786)de Wolfgang Amadeus Mozart i les Metamorfosis (1945) de Richard Strauss. La primera sessió d’aquest concert es farà el dissabte 24 d’octubre a les set de la tarda; la segona, el diumenge 25 a les onze del matí.
‘Metamorfosis’ és una ruta per tres fars de la música clàssica: Couperin, Mozart i Strauss. El viatge comença amb François Couperin (1668-1733), que en aquesta ocasió és presentat a través del filtre del compositor anglès Thomas Adès, i acaba amb una de les últimes peces que va compondre Richard Strauss (1864-1949). Entremig, l’OBC fa una parada a l’etapa més tardana de l’univers mozartià.
Els Tres estudis de Couperin són una obra musical que va encarregar a Adès l’Orquestra de Cambra de Basilea. Adès, que és un dels dos compositors convidats d’aquesta temporada de L’Auditori, va extreure tres peces de diferents llibres de Couperin i va presentar-les juntes, “com una petita suite en què l’estat d’ànim declina progressivament”, en paraules del musicòleg Carlos García de la Vega.
L’adaptació del compositor anglès és “una lectura lluminosa i policromista” de les peces de Couperin, segons s’indica al programa de ‘Metamorfosis’. Com explica García de la Vega, “el procediment musical que Adès escull consisteix a modificar la textura atapeïda, que tendeix a l’horror vacui, de les peces de clavicèmbal de Couperin mitjançant un filtre d’orquestració, com quan vostès pengen una foto a Instagram”.
El Concert per a piano i orquestra número 24 en do menor de Wolfgang Amadeus Mozart presenta alguns trets que el fan certament especial. Es tracta d’un dels dos únics concerts per a piano que Mozart va compondre en una tonalitat major. És, també, el concert per a piano de Mozart que té una major varietat d’instruments. Inclou, al mateix temps, oboès i clarinets.
Les Metamorfosis de Richard Strauss són l’última obra del repertori. El compositor alemany va escriure aquesta peça durant els darrers mesos de la Segona Guerra Mundial. Strauss va viure fins al 1949, però el seu món, el món de l’esplendor germànica que tant havia apreciat, va esfondrar-se amb la derrota del nazisme. Per això, quan compon les Metamorfosis, parteix d’una tristesa incommensurablement pregona. Ens trobem davant una peça dramàtica, davant unes melodies que reflecteixen un estat d’ànim de devastació total. El motiu principal d’aquesta composició és un passatge de la marxa fúnebre de la Simfonia número 3 de Beethoven. Les notes d’aquest passatge varien, es transformen; en definitiva, es metamorfosen.
Berta Coll
Núvol