ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'òpera «1714. Món de guerres» denuncia amb música l'horror dels conflictes bèl·lics

22/6/2004 |

 

Cent artistes i set compositors participen en aquest espectacle que s'estrenarà el 23 de juliol a Peralada.

Fòrum Grec i Festival Castell de Peralada presenten l'òpera contemporània 1714. Món de guerres per a solistes, cor i orquestra, amb direcció musical de Josep Vicent i llibret d'Albert Mestres. L'obra, en què participen cent artistes, denuncia els horrors de la guerra i les conseqüències del conflicte bèl·lic sobre els civils. S'estrenarà el 23 de juliol a Peralada i es portarà al Teatre Grec de Barcelona el 27 i 28 de juliol. Aquest és el segon espectacle operístic de creació contemporània catalana que proposa enguany Fòrum Grec, juntament amb l'òpera Josafat , que es podrà veure del 30 de juny al 3 de juliol al Teatre Grec.

«La referència en el títol a la guerra de 1714 és clau per entendre el missatge de l'òpera. He volgut rebaixar aquest mite bèl·lic català al mateix nivell que totes les guerres, en què no hi ha ni guanyadors ni vençuts», va explicar ahir el creador del llibret, Albert Mestres, durant la presentació de l'espectacle.

L'obra, resultat de deu anys de treball, no relata de forma històrica aquesta data concreta, sinó que simbolitza l'horror de les guerres en general a través de diverses escenes atemporals, com ara explosions de bombes, violacions i execucions, que se suceeixen amb diàlegs reflexius d'il·lustres personatges com J.J. Rousseau, el Marquès de Sade i C. Beccaria. «Quan l'escrivia, Sarajevo (Bòsnia) estava assetjada. El patiment de la societat civil, aliena als qui decideixen i als qui fan la guerra, és el que més em va colpir i el que he volgut reflectir en aquest llibret», va aclarir.

Percussions i cor
L'espectacle operístic segueix la concepció musical del director i percussionista valencià Josep Vicent, que l'ha composta amb sis músics més: Joan Enric Canet, Ximo Cano, Carles Dènia, Josep Maria Mestre Quadrey, Ramon Ramos i Rafael Reina. «Hem treballat dos anys en l'elaboració de la música. Tot i que som set compositors, al final hem aconseguit una única partitura, com un objecte artístic únic», va assegurar ahir Josep Vicent, que acaba de ser nomenat director artístic i titular de l'orquestra Mundial de Joventuts Musicals. Vicent va destacar la participació de l'Amsterdam Percussion Group, un dels més prestigiosos en el panorama actual. Els percussionistes se situen durant l'espectacle als laterals de l'escenari, al costat dels cantants i actors. Vicent també va comentar que la partitura no comporta una gran dificultat per als cantants lírics, ja que només han d'afrontar dos passatges de dificultat tècnica. L'orquestra Pablo Sarasate i el Cor de la Generalitat Valenciana completen la part musical.

1714. Món de guerres ha estat coproduïda pel Fòrum Grec, el Festival Castell de Peralada, la Fundació Pablo Sarasate de Pamplona i l'Institut Valencià de Música, amb un pressupost de 634.000 euros. Els programadors van destacar l'interès de «l'experiment de presentar una òpera contemporània de creació catalana», la segona que presenta enguany el Fòrum Grec 2004, juntament amb Josafat, composta i dirigida musicalment per Pere Josep Puértolas i que es podrà veure del 30 de juny al 3 de juliol al Teatre Grec de Barcelona

Valèria Gaillard
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet