16/9/2020 |
http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1849517-dudamel-immersiu.html
El director veneçolà proposa introduir-se en les entranyes d’una orquestra a ‘Symphony’, una pel·lícula de realitat virtual que s’estrena al CosmoCaixa.
El projecte, diu el director, és “una nova clau per obrir la porta de la música” a la gent més jove
Dudamel torna divendres al Palau de la Música amb la ‘Novena’ de Beethoven
Un projecte elaborat durant els últims quatre anys per la Fundació La Caixa permet endinsar-se en les entranyes d’una orquestra (la Mahler Chamber, amb 41 joves músics de 22 països dirigits pel famós director veneçolà Gustavo Dudamel) a través de la realitat virtual. Aquesta insòlita experiència, en forma de film immersiu, s’anomena Symphony i es pot “viure” (no “veure”, com deixava ben clar ahir Dudamel) fins al 8 d’octubre al CosmoCaixa de Barcelona, amb una primera part en format panoràmic que incideix, per mitjà de les vivències de tres músics, en el paisatge sonor de la costa mediterrània, Colòmbia i Nova York, i una segona, en una altra sala, que permet, amb l’ús, ja, d’ulleres i auriculars de tecnologia virtual, endinsar-se, primer, en l’interior d’un violí i, després, gaudir, amb la batuta de Dudamel al davant dels nostres nassos, de l’orquestra, que interpreta, entres altres peces, el primer moviment de la Cinquena simfonia de Beethoven i el Mambo del West side story de Leonard Bernstein. L’experiència immersiva, gratuïta però amb reserva prèvia a través del web de CosmoCaixa, té una durada aproximada de quaranta minuts i, després de la seva estrena mundial a la capital catalana, recorrerà durant deu anys l’Estat espanyol i Portugal.
Symphony, dirigida pel català Igor Cortadellas, combina imatges reals (filmades en 360° l’estiu de l’any passat al Gran Teatre del Liceu) amb d’altres de generades per ordinador i efectes visuals. I representa, segons defensava ahir Gustavo Dudamel, “una nova clau per obrir la porta de la música” a joves generacions per a les quals la música clàssica és encara quelcom “inaccessible”. “El resultat ha estat commovedor i transformador; em va fer arribar al punt més primigeni de la meva experiència musical”, confessava ahir el cèlebre director de l’Orquestra Filharmònica de Los Angeles i l’Orquestra Simfònica Simón Bolívar, per al qual Symphony s’inscriu de ple en la seva concepció de la música no únicament com a entreteniment, sinó com un “element d’unió capaç de trenar tota mena de diferències”, i alhora com un “poderós mitjà de transformació social”. “Bogeries com aquestes són molt necessàries”, va concloure somrient.
Un“poema visual”
La bogeria inclou un viatge virtual, també, al taller del reputat lutier barceloní David Bagué, així com la interpretació, en la primera part –panoràmica i sense paraules, i per a la qual no calen ni ulleres ni auriculars– d’una Pièce en forme de habanera per a violoncel i piano de Maurice Ravel, el Take five de Paul Desmond i la colombiana Pájaro amarillo de Rafael Campo Miranda, totes fruit, segurament, del mapa sonor d’on van ser engendrades. “Els sons que ens envolten han estat font d’inspiració per als nostres creadors des del principi dels temps”, exposava Cortadellas, per a qui Symphony és un “poema visual” i, a la vegada, una “capsa de música fràgil i delicada”.
Il·lusionada per haver pogut desvelar una gran “incògnita” (el mateix Dudamel admetia que el projecte, al principi, li havia semblat “abstracte”), Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació La Caixa, va definir Symphony com una oportunitat per “viure i sentir la música com mai” i, alhora, per convertir-se en “un músic més” de l’orquestra de Dudamel. “La tecnologia és fonamental, però no pot ser-ho tot”, va concloure, no obstant tot plegat, el director veneçolà. “La interacció entre el que passa a l’escenari i el públic continua sent clau per a la màgia de la música.” Amb el públic, aquesta vegada, a les butaques i no pas ficant virtualment el nas entre flautes, fagots i violins, Gustavo Dudamel tornarà aquest divendres al Palau de la Música per dirigir la Novena de Beethoven amb l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau.
GUILLEM VIDAL
El Punt/Avui