21/1/2020 |
La compositora Christine Sun Kim reinterpreta el so a partir de la seva pròpia sordesa acompanyada de l'Ensemble Contrechamps. L'autora nord americana estrena a Espanya l'obra A Deaf, not mute on utilitza diversos mitjans i formats per revelar el so com a empremta, com a fantasma i com a potencial
La proposta, emmarcada en el Festival Beethoven250, està concebuda al voltant de la figura del compositor alemany i la seva sordesa i compta amb el prestigiós Ensemble Contrechamps.
El proper dimecres, 22 de gener, la temporada Sampler Sèries presenta, dintre del marc del Festival Beethoven250, un projecte concebut entorn a la figura del geni de Bonn. Es tracta d'una obra estrena de l’artista sonora Christine Sun Kim, que pateix sordesa de naixement, i que ha estat coencarregada i serà estrenada a l'estat per l’Ensemble Contrechamps.
Amb A Deaf, not mute, el conjunt de Ginebra, un dels conjunts instrumentals històrics d’Europa dedicats a la nova creació, ens apropa el seu particular homenatge a Ludwig van Beethoven tot explorant els límits de la creació sonora i musical des d’una perspectiva semàntica i perceptiva.
Per a la confecció d’aquesta obra, l’autora va demanar als intèrprets que establissin cinc graus de mudesa als seus instruments. El material videogràfic de l’obra consisteix en subtítols capturats de diferents documents audiovisuals, inclosos entre parèntesis, que fan referència a característiques del so. Kim dirigeix l’actuació projectant les captures com a ordres per als músics.
El so, doncs, aquí no és important per les seves qualitats acústiques sinó per la seva qualitat com a vehicle de significats, com a veu.
Arrodoneixen el programa la Sonata per a trompa i piano de Ludwig van Beethoveni Time, intent, memory del compositor suís Jürg Frey, que complementen formes de concebre la presència sonora que ens conviden a actes d’escolta radicalment diferenciats.
Catclàssics