19/1/2020 |
Christine Sun Kim i l’Ensemble Contrechamps, a Sampler Sèries de L'Auditori
El proper dimecres 22 de gener, l’artista sonora Christine Sun Kim, acompanyada per l’Ensemble Contrechamps, presenten un discurs sonor on l’absència del so es converteix en el mitjà per exercir un poder al món en un particular homenatge a Ludwig Van Beethoven dins del cicle Sampler Sèries a L’Auditori.
La música és generalment definida com l’art d’organitzar una combinació coherent de sons i silencis, basant-se en els principis de melodia, harmonia i ritme. Si més no, aquesta definició tradicional de música queda en suspens quan Christine Sun Kim, artista sonora americana, ens proposa una visió, o més aviat escolta, totalment diferent a la que estem acostumats. Què podem aprendre del so d’aquells que no poden sentir-lo?
Sorda de naixement, Sun Kim analitza els efectes del so dins la societat a partir de la notació musical, el llenguatge escrit i l’ASL (American Sign Language), així com amb la utilització del seu propi cos com a forma d’expressió. Amb aquesta varietat de formats, l’artista sonora intenta revelar el so com a empremta, com a fantasma i com a potencial, més enllà de la seva absència com a forma per dotar d’un altre discurs el llenguatge sonor. Les seves obres es constitueixen en la invenció de noves estructures per ampliar l’abast de les fonts de la comunicació, alhora que utilitza aquestes per explorar la seva pròpia relació amb el llenguatge verbal.
Serà precisament en aquest concert on l’artista sonora presentarà el seu particular homenatge a Ludwing Van Beethoven amb la seva nova obra per a ensemble i vídeo (2020). Si més no, durant l’estrena nacional d’aquesta innovadora peça, comptarà amb els intèrprets de la Ensemble Contrechamps, una agrupació basada en Ginebra (Suïssa) dirigida pel director i compositor Brice Pauset. Amb una consolidada posició internacional, la Ensemble Contrechamps es dedica a la nova música, col·laborant regularment amb institucions de gran importància com el Centre de Musique Electroacoustique de la Haute Ecole de Musique, the Grand Théatre o the Museum of Art and History and the Comédie de la ciutat suïssa, oferint al mateix temps nombroses activitats educacionals que van des de tallers a concerts en col·laboració amb la companyia teatral Am Stram Gram. És així que el concert d’aquest dimecres ens espera amb una proposta innovadora però al mateix temps recolzada i consolidada per la trajectòria internacional i la qualitat tant dels seus intèrprets com de la seva compositora.
Si més no, el programa comptarà amb dues obres més, com ara Time Intent Memory per a sis instruments (2012), de Jürg Frey, compositor i clarinetista suís, així com també la Sonata per a trompa i piano en Fa Major, op 17 de Ludwing Van Beethoven (2013). Tot i que el títol d’aquesta última pot semblar fora de context en un concert dominat per la música moderna, és una obra que adquireix significat precisament per les condicions del seu compositor. Composada l’any 1800, Beethoven ja començava a experimentar problemes auditius, expressant-los amb desesperació i tristesa en les seves cartes com “un mur” que li dificultava la seva vida com a compositor. L’obra, per tant, reflecteix la frustració de Beethoven en el moment en què va adonant-se de la pèrdua d’un sentit que per a la música es creia ser essencial. Sun Kim reflecteix la seva perspectiva del so sense poder sentir-lo, igual que va fer Beethoven després d’acceptar la seva condició, donant la volta a la definició mateixa de la música.
La relació entre l’artista sonora i el compositor s’emmarca dintre de la temporada que L’Auditori impulsa aquest any amb motiu de la celebració del 250è aniversari del naixement d’aquest últim. Si bé tractant-se d’una temporada plena de la música del geni de Bonn, com ara la Integral de cambra de la passada setmana, L’Auditori dona preferència a un discurs que, moltes vegades, quan gaudim de la música, no tenim present. Sent la pròpia condició de Beethoven, la programació comptarà amb més concerts destinats a la conscienciació sobre la sordesa, però també a la millora de l’accessibilitat en tot el recinte. Una proposta que enllaça bona música i compromís, vinculant ambdós a través de la figura del compositor alemany.
Finalment, s’ha de destacar que el concert s’emmarca també dintre de la Sampler Sèries que impulsa també L’Auditori, una programació de concerts que ens ofereix, tal com diu el seu nom, una petita gran mostra de tota la diversitat musical, i d’entre la qual les propostes d’aquest concert en són de gran importància.
Clara Casasnovas Florit
Núvol