ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El crit per la pau de Casals

4/6/2004 |

 

Antoni Ros Marbà dirigeix a l'Auditori l'oratori 'El pessebre'.

Un gran homenatge a la pau, un gran homenatge a Catalunya". Així defineix Antoni Ros Marbà una de les obres més emblemàtiques d'un músic que es va significar pel seu compromís per la llibertat i l'entesa entre els pobles: Pau Casals.

Emmarcat sota l'epígraf Música per la pau que l'Auditori ha creat dins de la programació del Fòrum Ciutat, El pessebre és, segons Ros Marbà, "una obra molt singular" que reflecteix com Casals "va ser un músic del seu temps", un temps, això sí prou dilatat. "Una mica pertany al segle XIX, una mica al XX", afegia el director tot citant els comentaris que li va fer Enric Casals: "El meu germà vivia al mateix carrer de Brahms, i ell i Debussy no es portaven gens bé". Figura universal per tant, però també "català de soca-rel", Casals va fer sortir en la seva obra "les seves coneixences i preferències, el gran culte que tenia per Brahms o per Dvorak", en homenatges o influències subtils. Ara bé, el que unifica tota l'obra és la seva condició de "crit per la pau".

En el concert de demà, Antoni Ros Marbà es posarà al capdavant de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i un florilegi de cors d'arreu del país: Canigó de Vic, Coral Cantiga, Cantoria de Girona, Ciutat de Tarragona i Ginesta de Cervera. El director va confessar que el "va emocionar parar l'orella" i escoltar als assajos "l'accent de Lleida, de Girona, de Barcelona". La soprano Isabel Monar, la mezzosoprano Anca Violetta Paraschiv, el tenor Joan Cabero, els barítons José Antonio López García i Enric Serra seran els solistes d'aquesta versió. Per la seva banda, alguns dels directors dels cors van comentar la dificultat de l'obra. Segons Xavier Solà, del cor Canigó, "Casals sap conjugar l'aire popular amb la tècnica, però hi ha puntes que demanen un esforç extraordinari". Tots van coincidir en l'oportunitat que suposa aquest concert d'actuar a l'Auditori al costat de l'OBC. "Molts cantaires van tenir la seva primera trobada amb una orquestra amb una obra de Ros Marbà, Tirant lo Blanc", recordava Solà.

Tribut a Enric Casals
Ros Marbà va voler subratllar el paper d'Enric Casals "per la seva extrema fidelitat al seu germà". De fet, "tota la instrumentació d'El pessebre és de l'Enric. Vaig tenir l'honor de ser amic seu -recorda el músic-, però ell sempre es va quedar en un segon terme" respecte al seu il·lustre germà. Els germans Casals van treballar a partir d'un poema de Joan Alavedra, "un retrat molt clar del que nosaltres hem viscut tradicionalment al pessebre familiar".

La fluixa assistència a molts actes del Fòrum va tornar a sortir en la presentació d'El pessebre. De moment, s'han venut unes 800 entrades, però Joan Oller, director general de l'Auditori, comentava que "el públic de música clàssica respon més a cicles estables, tenim la sensació que hi haurà molta venda de darrera hora".

Xavier Cester
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet