12/2/2019 |
L’estrena del muntatge de l’òpera buffa més coneguda de Donizetti es representarà a Sabadell demà dimecres (20h), divendres (20h) i diumenge (18h) abans d’emprendre la gira del cicle Òpera a Catalunya.
Com cada de febrer dins la seva temporada estable, l’AAOS torna a aixecar teló. Ho fa portant a escena l’òpera buffa més coneguda del compositor napolità Gaetano Donizetto, L’élisir d’amore. Estrenada el 1832, aquest títol reapareix a Sabadell set anys després de fer-ho la temporada 2011-2012, a petició d’alguns dels teatres del circuit Òpera a Catalunya integrat per una desena de ciutats com Sant Cugat, Vic, Manresa, Girona, Reus i Tortosa on s’oferirà l’espectacle de gira després de les tres funcions d’aquesta setmana a Sabadell.
El muntatge compta amb la direcció escènica de Carles Ortiz, l’escenografia de Jordi Galobart i la il·luminació de Nani Valls. De la vessant musical se n’ocuparà el sabadellenc Santiago Serrate al capdavant del cor de l’AAOS –preparat per Daniel Gil de Tejada- i la Simfònica del Vallès. Amb aquesta, sumarà la cinquena temporada consecutiva al cap davant d’un dels títols operístics programats per l’entitat presidida per Mirna Lacambra.
En el cast principal cal assenyalar els debuts en el rols protagonistes de Núria Vilà i de César Cortès, que la temporada passada van recollir el reconeixement del públic i la crítica en les seves actuacions com a Fiordiligi a Così fan tutte de Mozart i Tonio a Pagliacci de Leoncavallo. El baríton Manel Esteve interpretarà el militar Belcore, mentre que el fanfarró i bufonesc Dulcamara serà encarnat pel baix Juan Carlos Esteve que, al marge d’aparèixer en papers comprimaris en anteriors produccions també pertany al cor de la casa. Igual que Laura Obradors com a Giannetta.
Una opera còmica i sentimental
Més enllà dels atractius melòdics puntuals, com l’arxiconeguda romança del tenor “Una furtiva lacrima”, i musicals en general, el valor històric d’aquest òpera rau en la voluntat d’incloure una pinzellada sentimental per part de Donizetti i el llibretista Felice Romani.
Es tracta de l’única òpera d’entre la setantena de títols del compositor que inclou la paraula “amore” al títol. I és que malgrat ser una farsa elemental d’estereotips genèrics, L’elisir d’amore s’apropa a una comèdia literària urbana de costums però amb personatges més humans i una vessant sentimental més desenvolupada. Encara que, com diu el musicògraf Albert Ferrer Flamarich al programa de mà, tot plegat rau en una “fake news” o noticia falsa: l’elixir miraculós no és el que diuen ser.
Albert Ferrer Flamarich