19/4/2019 |
L'Orquestra Barroca de Barcelona celebra Setmana Santa amb Händel i les seves àries per a contratenor amb Oriol Rosés com a convidat
Els concerts de Pasqua tenen com a convidat Oriol Rosés, contratenor, amb Gilles Colliard al violí i la direcció musical. La temporada de l’Orquestra Barroca de Barcelona continua el diumenge 21 d’abril a Martorelles i Sant Feliu de Llobregat. El fil conductor dels concerts d’abril és Händel i els “castrati”
Aquest diumenge dia 21, l’Orquestra Barroca de Barcelona presenta el seu tercer programa de la temporada 2019 a Martorelles i Sant Feliu de Llobregat, aquest cop dedicat a Georg Friedrich Händel (1685-1759) i els castrati. El contratenor Oriol Rosés interpretarà àries d’òperes del compositor com Alcina (1735), Serse (1738), Rinaldo (1711), Imeneo (1740) i Rodelinda (1725), que van triomfar davant el públic anglès de l’època. La segona part del concert està dedicada a música instrumental, tot sota la direcció musical de Gilles Colliard.
Rosés començarà amb “Verdi prati”, d’Alcina, en què el personatge de Ruggero s’acomiada dels paisatges i plaers de l’illa de la fetillera en la qual el cavaller ha viscut els darrers anys. Un gran exemple de finesse i ornamentació delicada en un compàs de tres que fuig de la forma ABA tradicional. Per la seva banda, “Ombra mai fu” o el Largo di Händel és l’ària d’obertura de Serse, en què el rei Xerxes I de Pèrsia admira l’ombra d’un plàtan d’orient mentre la música sona amb un tempo tranquil, diletant i contemplatiu entonant una melodia de gran bellesa que desprèn serenitat. “Cara sposa” forma part de la primera òpera londinenca de Händel, Rinaldo, en què el protagonista, que pren part en la primera croada, prega a la seva muller que torni als seus braços i li eixugui les llàgrimes de tristor. Oriol Rosés continuarà amb “Se potessero i sospir miei”, de l’acte I d’Imeneo, en què Tirinto anhela desesperadament tornar a veure Rosmene. Finalment, a “Dove sei, amato bene?”, de Rodelinda, l’espòs de la protagonista, Bertrarido, entona en una de les àries més boniques de l’òpera, amb un ritme tranquil, ple de lirisme i melismes deliciosos, una ària plena de bellesa entendridora on intenta retrobar la seva estimada, perquè és amb ella que retrobarà la pau.
La segona part del concert consta de dos obertures, una simfonia i un concerto grosso també de Händel. L’obertura de Rinaldo comença triomfal i posteriorment s’enceta un contrapunt molt depurat amb tempo més ràpid que contrastarà amb un fragment líric per tornar al ritme pompós del principi. Per la seva banda, l’obertura de Rodelinda és una peça de gran elegància que requereix molta cohesió en el conjunt i que dóna molt de joc a les diferents seccions de l’orquestra, amb gran inventiva melòdica. L’Orquestra Barroca de Barcelona continuarà amb la Simfonia de Rinaldo, d’estructura ternària, amb una primera part que s’inicia pesant i que es va tornant més desimbolta, una segona part presto en què les cordes han de demostrar gran virtuosisme, i una tercera part sumptuosa. El concert s’acaba amb el Concerto grosso, op. 6 núm. 5 del mateix compositor, una peça brillant en Do major, energètica i vivaç, que consta de sis moviments, Ouverture-Allegro-Presto-Largo-Allegro-Minuet.
Diumenge 21 d’abril | 12h | Sala el Celler de Carrencà de Martorelles
Avinguda d'en Piera, s/n, 08107 Martorelles, Barcelona
Diumenge 21 d’abril | 18.30h | Auditori del Palau Falguera de Sant Feliu de Llobregat
Carrer de Falguera, 6, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona
Catclàssics