Arqueòlegs de la música
24/5/2004 |
El grup Ensemble Instrumental La Danserye fabrica i toca en concert instruments de l'època renaixentista.
Com eren i com sonaven els instruments musicals de principis del segle XV? Quines diferències hi ha amb els instruments actuals? Com era la vida d'un músic a l'època dels Reis Catòlics? Les respostes les dóna el grup murcià Ensemble Instrumental La Danserye que aquest cap de setmana ha passat pel Festival de Música Antiga de Tiana. Aquest conjunt es fabrica, de manera artesanal, els propis instruments, seguint les directrius marcades en el Renaixement. El resultat són les flautes, cornetes, gaites, sacabutxos, gralles, baixons i trompes que ells mateixos fan sonar en concert.
Són sis components, quatre d'ells germans, i la mitjana d'edat del conjunt tot just sobrepassa la vintena d'anys. Provenen de Calasparra -a la província de Múrcia- i han estat una de les sensacions del Festival de Música Antiga que té lloc aquest cap de setmana i el proper a Tiana. Ells mateixos són qui es fabriquen els instruments, tal com es feia fa 500 anys. Expliquen que és difícil saber fins a quin punt són rèpliques cent per cent exactes, però diuen que les fonts que fan servir són moltes i diverses. Tractats científics, reproduccions iconogràfiques o, fins i tot, algun exemplar que encara es conserva en museus han estat les seves fonts d'inspiració a l'hora de fer, amb les seves mans, les flautes, gaites i baixons que els músics tocaven entre els segles XV i XVI. «La font més detallada són sempre els escrits. Hi ha tractats, la majoria d'ells d'origen eclesiàstic, on es descriuen els instruments de manera molt detallada», comenta Fernando Pérez Valera, un dels components del grup. Hi ha instruments que disten molt del seu homònim evolucionat. És el cas de la corneta que, lluny de l'aspecte metàl·lic i recargolat que presenta actualment, durant el Renaixement era de fusta, allargassada i lleugerament corva. Però la dificultat i el mèrit d'aquesta tasca no acaba en la fabricació. Mantenir els instruments afinats no és fàcil i continuament han de buscar informació històrica, cosa que els converteix, en certa manera, en arqueòlegs de la música.
Gerard Ariño
El Punt